{"id":42801,"date":"2024-07-05T14:04:22","date_gmt":"2024-07-05T13:04:22","guid":{"rendered":"https:\/\/uksw.edu.pl\/?post_type=badania_i_nauka&p=42801"},"modified":"2024-07-22T08:59:24","modified_gmt":"2024-07-22T07:59:24","slug":"uczelnia-musi-przygotowywac-studentow-do-wyzwan-wspolczesnego-swiata","status":"publish","type":"badania_i_nauka","link":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/badania-i-nauka\/uczelnia-musi-przygotowywac-studentow-do-wyzwan-wspolczesnego-swiata\/","title":{"rendered":"Uczelnia musi przygotowywa\u0107 student\u00f3w do wyzwa\u0144 wsp\u00f3\u0142czesnego \u015bwiata"},"content":{"rendered":"\n

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kszta\u0142cenia m\u00f3wi o rekrutacji i nowych kierunkach uruchomionych na UKSW.<\/h2>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Pani Rektor na naszej Uczelni trwa rekrutacja. Do jej zako\u0144czenia jest jeszcze troch\u0119 czasu, ale czy mo\u017cemy poda\u0107 pierwsze dane na ten temat? Kt\u00f3re kierunki ciesz\u0105 si\u0119 najwi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105? Czy utrzymuje si\u0119 trend z lat ubieg\u0142ych czyli najwi\u0119ksza popularno\u015b\u0107 medycyny, psychologii, ekonomii, prawa?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Do 11 lipca mamy jeszcze kilka dni. Podobnie jak w latach ubieg\u0142ych, najwi\u0119kszym zainteresowaniem ciesz\u0105 si\u0119 nast\u0119puj\u0105ce kierunki: lekarski, psychologia, prawo, piel\u0119gniarstwo, stosunki i prawo mi\u0119dzynarodowe, ekonomia. Aktualnie zg\u0142osi\u0142o si\u0119 8334 kandydat\u00f3w a potwierdzenie woli przyj\u0119cia wyrazi\u0142o 5365 kandydat\u00f3w, kt\u00f3rzy ju\u017c dokonali op\u0142aty rekrutacyjnej.  Do 11 lipca, czyli do dnia zako\u0144czenia I etapu rekrutacji mog\u0105 nast\u0105pi\u0107 jeszcze zmiany, chocia\u017c osobi\u015bcie uwa\u017cam, \u017ce aktualnie obserwowane tendencje b\u0119d\u0105 si\u0119 utrzymywa\u0142y.<\/p>\n\n\n\n

Jak\u0105 popularno\u015bci\u0105 ciesz\u0105 si\u0119 nowe kierunki, biotechnologia i kognitywistyka uruchomione w tym roku?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Cieszy mnie, \u017ce na nowy kierunek kognitywistyka mamy ju\u017c 156 zg\u0142osze\u0144. Taki wynik potwierdza, \u017ce nasze rozeznanie zapotrzebowania kszta\u0142cenia na tym kierunku sprawdzi\u0142o si\u0119.<\/p>\n\n\n\n

Natomiast na biotechnologi\u0119, kt\u00f3ra jest te\u017c nowym kierunkiem jest 109 zg\u0142osze\u0144  Ten kierunek jest prowadzony w ramach studi\u00f3w pierwszego stopnia i ju\u017c wida\u0107, \u017ce tegoroczni maturzy\u015bci bardzo si\u0119 nim interesuj\u0105. Jest to zrozumia\u0142e, a nawet bardzo buduj\u0105ce.<\/p>\n\n\n\n

Biotechnologia to wa\u017cna i nowoczesna ga\u0142\u0105\u017a nauki i przemys\u0142u, kt\u00f3ra wymaga od przysz\u0142ych student\u00f3w nie tylko wiedzy z zakresu biologii, ale tak\u017ce zainteresowa\u0144 z dziedziny biofizyki, biochemii, ekologii, mikrobiologii, ochrony \u015brodowiska, genetyki i bioin\u017cynierii. W\u0142adze Wydzia\u0142u Biologii i Nauk o \u015arodowisku, w ramach kt\u00f3rego b\u0119dzie prowadzony ten kierunek, bardzo rzetelnie przygotowywa\u0142y si\u0119 do wprowadzenia<\/a>  biotechnologii, pocz\u0105wszy od opracowania koncepcji programu studi\u00f3w \u2013 odpowiadaj\u0105cego wsp\u00f3\u0142czesnym trendom w biotechnologii, poprzez wzmocnienie zaplecza dydaktycznego, w tym laboratoryjnego, jak r\u00f3wnie\u017c zapewnienia stanu osobowego kadry prowadz\u0105cej zaj\u0119cia na tym kierunku.<\/p>\n\n\n\n

Czy powstawanie nowych kierunk\u00f3w dyktuje rynek pracy, potrzeby spo\u0142eczne czy jeszcze jakie\u015b inne okoliczno\u015bci?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Powstawanie nowych kierunk\u00f3w jest wypadkow\u0105 wielu czynnik\u00f3w \u2013 r\u00f3wnie\u017c tych wymienionych w pytaniu. Nale\u017cy jednak zdecydowanie podkre\u015bli\u0107, \u017ce otoczenie spo\u0142eczne i gospodarcze wyznacza, a wr\u0119cz wymusza konieczno\u015b\u0107 wzmacniania nowej filozofii w procesie kszta\u0142cenia akademickiego. My\u015bl\u0119, \u017ce dobrze si\u0119 sta\u0142o, \u017ce w Polsce w kszta\u0142ceniu akademickim nie dosz\u0142o do takich rozwi\u0105za\u0144, kt\u00f3re uwzgl\u0119dniaj\u0105 przygotowanie w zakresie w\u0105skich specjalizacji. Nale\u017cy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na dynamizm rynku pracy, otoczenia spo\u0142ecznego i gospodarczego. Te potrzeby, kt\u00f3re dzisiaj s\u0105 diagnozowane na rynku pracy za kilka miesi\u0119cy mog\u0105 okaza\u0107 si\u0119 nieaktualne. Uczelnia musi przygotowywa\u0107 student\u00f3w do permanentnych wyzwa\u0144 wsp\u00f3\u0142czesnego \u015bwiata i rynku pracy.  Dlatego te\u017c programy studi\u00f3w powinny by\u0107 elastyczne, charakteryzowa\u0107 si\u0119 interdyscyplinarno\u015bci\u0105, a przede wszystkim kszta\u0142towa\u0107 kompetencje przysz\u0142ych pracownik\u00f3w w szczeg\u00f3lno\u015bci: spo\u0142eczno-humanistyczne, zwi\u0105zane z zarz\u0105dzaniem i etyk\u0105, kompetencjami cyfrowymi, projektowymi i kreatywnymi.  W procesie kszta\u0142cenia powinna nast\u0105pi\u0107 zmiana metod kszta\u0142cenia. W wi\u0119kszym zakresie powinno wykorzystywa\u0107 si\u0119 metod\u0119 projektow\u0105, pracowa\u0107 w zespo\u0142ach, co pozwoli na rozwijanie kompetencji mi\u0119kkich kszta\u0142tuj\u0105cych umiej\u0119tno\u015bci wsp\u00f3\u0142pracy a tak\u017ce kreatywno\u015bci i analitycznego my\u015blenia. Z pewno\u015bci\u0105 w procesie projektowania nowych program\u00f3w studi\u00f3w nale\u017cy powr\u00f3ci\u0107 do znaczenia nauk podstawowych i uzupe\u0142ni\u0107 je tre\u015bciami w ramach konkretnych kierunk\u00f3w, kt\u00f3re s\u0105 niezb\u0119dne w danej dziedzinie.<\/p>\n\n\n\n

Kt\u00f3re dziedziny kierunk\u00f3w s\u0105 wed\u0142ug Pani Rektor przysz\u0142o\u015bciowe: ekologiczne, informatyczne. Czy takie kierunki interdyscyplinarne, mi\u0119dzywydzia\u0142owe to przysz\u0142o\u015b\u0107?<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

Zdecydowanie, tak jak wcze\u015bniej wspomnia\u0142am, przysz\u0142o\u015b\u0107 maj\u0105 kierunki studi\u00f3w o charakterze interdyscyplinarnym. Nie mo\u017cna przewidzie\u0107 wyzwa\u0144 przysz\u0142o\u015bci. To co w tym momencie jest potrzebne \u2013 jutro mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 zb\u0119dne. Tote\u017c kszta\u0142cenie akademickie powinno umo\u017cliwia\u0107 kszta\u0142towanie kompetencji potrzebnych nie tylko do adaptacji ale r\u00f3wnie\u017c do radzenia sobie w czasach niepewnych i do sprostania kolejnym wyzwaniom. S\u0105 to kompetencje, o charakterze tranzytywnych, interdyscyplinarnych umiej\u0119tno\u015bci, kt\u00f3re mo\u017cna wykorzystywa\u0107 w wielu kontekstach oraz do rozwi\u0105zywania wielu problem\u00f3w. Chodzi tutaj o umiej\u0119tno\u015bci kreatywne i analityczne oraz krytyczne, umiej\u0119tno\u015bci w zakresie przedsi\u0119biorczo\u015bci, zdolno\u015bci przyw\u00f3dczych, umiej\u0119tno\u015bci cyfrowych i technicznych, \u015bwiadomo\u015bci globalnej i edukacji obywatelskiej.  <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Z drugiej strony coraz cz\u0119\u015bciej si\u0119 m\u00f3wi, \u017ce sko\u0144czone studia nie gwarantuj\u0105 dobrej pracy. Rynek pracy jest do\u015b\u0107 nieprzewidywalny a m\u0142odzie\u017c tak\u017ce coraz mniej ceni wykszta\u0142cenie wy\u017csze.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Najwa\u017cniejsz\u0105 cech\u0105 kszta\u0142cenia akademickiego jest przekazanie wiedzy i umiej\u0119tno\u015bci pozwalaj\u0105cych na zrozumienie \u015bwiata, znalezienie odpowiedzi na pytanie \u201edlaczego \u015bwiat jest taki, jaki jest i jakie rz\u0105dz\u0105 nim prawa\u201d \u2013 niezale\u017cnie od tego, czy chodzi nam o \u015bwiat natury, czy spo\u0142ecze\u0144stwa. Wiedza tworzy szerszy i konieczny kontekst dla umiej\u0119tno\u015bci, nadaj\u0105c im wi\u0119ksz\u0105 skuteczno\u015b\u0107 i pozwalaj\u0105c je kontrolowa\u0107. Absolwent szko\u0142y wy\u017cszej musi posiada\u0107 racjonalne rozumienie \u015bwiata, a zatem musi przyswoi\u0107  stosown\u0105 wiedz\u0119 teoretyczn\u0105. Wprawdzie pojawiaj\u0105 si\u0119, tak\u017ce w Polsce, popularne inicjatywy spo\u0142eczne w rodzaju ruchu \u201ezwolnieni z teorii\u201d, ale promuj\u0105 one raczej aktywne metody nauczania ni\u017c odej\u015bcie od wiedzy.<\/p>\n\n\n\n

Czym UKSW wyr\u00f3\u017cnia si\u0119 na tle innych uczelni?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Uniwersytet<\/a> Kardyna\u0142a Stefana Wyszy\u0144skiego to uczelnia funkcjonuj\u0105ca na solidnych podstawach, kt\u00f3r\u0105 tworz\u0105 tradycja i warto\u015bci.  UKSW to uczelnia m\u0142oda, a jednak stabilna i silna, ugruntowana w wybranych kierunkach dzia\u0142ania i otwarta na Cz\u0142owieka.<\/p>\n\n\n\n

Wyr\u00f3\u017cniamy si\u0119 dynamizmem, aktywno\u015bci\u0105, nieustannym poszukiwaniem i tworzeniem. W tym dzia\u0142aniu zawsze na pierwszym miejscu stawiamy Cz\u0142owieka.<\/p>\n\n\n\n

Czy dalej dominuje przekonanie, \u017ce w Warszawie jeste\u015bmy \u201euniwersytetem drugiego wyboru\u201d? Chyba co\u015b powoli zmienia si\u0119 w tym zakresie, budujemy w\u0142asn\u0105 mark\u0119.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Nieuprawnionym jest stwierdzenie \u201edrugiego wyboru\u201d. Uniwersytet Kardyna\u0142a Stefana Wyszy\u0144skiego w Warszawie w tym roku \u015bwi\u0119tuje jubileusz 25 \u2013 lecia. UKSW jest uczelni\u0105, kt\u00f3ra silnia zaznacza si\u0119 na rynku kszta\u0142cenia akademickiego. Dane rekrutacyjne to potwierdzaj\u0105. Z roku na rok ro\u015bnie liczba kandydat\u00f3w, kt\u00f3rzy w procesie rekrutacji, jako pierwszy i jedyny wskazuj\u0105 nasz Uniwersytet. Budujemy w\u0142asn\u0105 mark\u0119 i jeste\u015bmy rozpoznawalni. G\u0142\u00f3wnymi atutami naszej Uczelni, obok wysokiego poziomu merytorycznego kadry prowadz\u0105cej zaj\u0119cia, jest otwarto\u015b\u0107, przyjazno\u015b\u0107 i kreatywno\u015b\u0107 \u2013 zar\u00f3wno pracownik\u00f3w akademickich, administracyjnych, jak r\u00f3wnie\u017c student\u00f3w i doktorant\u00f3w. Pracownicy, studenci i doktoranci s\u0105 wybitnymi ambasadorami naszej Uczelni, buduj\u0105 rozpoznawalny jej wizerunek. Wszelkie inicjatywy \u2013 pracownicze, studenckie i doktoranckie odbijaj\u0105 si\u0119 szerokim \u2013 pozytywnym – echem w Polsce i na \u015bwiecie. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 naukowa, spo\u0142eczna, rekreacyjna i sportowa naszych Pracownik\u00f3w i Samorz\u0105d\u00f3w \u2013 studenckiego i doktoranckiego jest znana r\u00f3wnie\u017c w \u015brodowisku lokalnym.<\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Rozmawia\u0142a Katarzyna Dominiak<\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz<\/strong>. z UKSW jest zwi\u0105zana od 2000 r., najpierw jako adiunkt w Instytucie Studi\u00f3w nad Rodzin\u0105, nast\u0119pnie na Wydziale Nauk Pedagogicznych, gdzie w latach 2012-2016 pe\u0142ni\u0142a funkcj\u0119 prodziekana. Od 2016 r. jest prorektorem ds. studenckich i kszta\u0142cenia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kszta\u0142cenia m\u00f3wi o rekrutacji i nowych kierunkach uruchomionych na UKSW. Pani Rektor na naszej Uczelni trwa rekrutacja. Do jej zako\u0144czenia jest jeszcze troch\u0119 czasu, ale czy mo\u017cemy poda\u0107 pierwsze dane na ten temat? Kt\u00f3re kierunki ciesz\u0105 si\u0119 najwi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105? Czy utrzymuje si\u0119 trend z lat […]<\/p>\n","protected":false},"featured_media":42807,"parent":0,"menu_order":0,"template":"","meta":{"_acf_changed":false,"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"kategorie_badania_i_nauka":[132],"class_list":["post-42801","badania_i_nauka","type-badania_i_nauka","status-publish","has-post-thumbnail","hentry","kategorie_badania_i_nauka-rozmowy"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/badania_i_nauka\/42801","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/badania_i_nauka"}],"about":[{"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/types\/badania_i_nauka"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/badania_i_nauka\/42801\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":43169,"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/badania_i_nauka\/42801\/revisions\/43169"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media\/42807"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=42801"}],"wp:term":[{"taxonomy":"kategorie_badania_i_nauka","embeddable":true,"href":"https:\/\/uksw.edu.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/kategorie_badania_i_nauka?post=42801"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}