Pracownicy naukowi Instytutu Nauk Prawnych UKSW opracowali opinię nt. postulowanych zmian w ewaluacji dyscypliny nauki prawne.
Opinia została opracowana przez zespół w składzie: prof. dr hab. Marek Michalski z Katedry Prawa Gospodarczego i Gospodarki Cyfrowej, dr hab. Artur Kotowski, prof. ucz. z Katedry Teorii i Filozofii Prawa, dr Aleksandra Syryt z Katedry Prawa Konstytucyjnego – na zlecenie Centrum Analiz Legislacyjnych i Gospodarczych. To ogólnopolski ośrodek działający na rzecz podniesienia poziomu świadomości prawnej wśród polskich obywateli, wzbogacenia debaty publicznej o eksperckie głosy w dziedzinie prawa i ekonomii oraz promocji wszechstronnej edukacji studentów wydziałów prawa, przygotowującej ich do działania na gruncie nauki, a także w organach administracji publicznej i sektorze prywatnym.
Autorzy dokumentu postulują przeprowadzenie szeregu zmian w kryteriach ewaluacji dyscypliny nauk prawnych, stosownie do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2018 r. (Dz. U. poz. 1818 ze zm.). Ich zdaniem zmiana w zakresie zasad ewaluacji jakości działalności naukowej powinna być systemowa, a nie tylko dotykać wybranych obszarów badawczo-dydaktycznych.
Postulaty zostały ujęte w 10 punktach
1. Należy wyznaczać normatywne kryteria oceny w ramach poszczególnych dyscyplin naukowych; wymagane jest precyzyjne wyznaczenie normatywnych kryteriów oceny w dyscyplinie nauki prawne.
2. Konieczne jest wyraźne wskazanie w akcie normatywnym sumy punktów do zdobycia, celem uzyskania określonej kategorii naukowej w danej dyscyplinie.
3. Należy rozważyć i zmienić sposób uregulowania metod zaliczenia osiągnięć naukowych i rozwojowych za lata 2017-2018 do ewaluacji, w szczególności w dyscyplinie nauki prawne, by wagi przyznane za osiągnięcia z lat 2017-2018 były równoważne z tymi określanymi po wejściu w życie rozporządzenia w sprawie ewaluacji.
4. W dyscyplinie nauki prawne należy zmienić proporcje w możliwości zaliczania do oceny publikacji w czasopismach naukowych i publikacji w formie monografii i rozdziałów w monografii na rzecz publikacji monografii i rozdziałów w monografiach na rzecz tych drugich. Należy podnieść wymiar punktów za monografie jedno- i wieloautorskie.
5. Należy uwzględnić możliwość zaliczenia do oceny publikacji o charakterze glosy, komentarza do aktu normatywnego, opinii prawnej nauczyciela akademickiego.
6. Należy stworzyć wyraźne, normatywne kryteria przyznawania czasopismom wymiaru punktów.
7. Należy w dyscyplinie nauki prawne określić kryteria umożliwiające zaliczanie do oceny publikacji w języku obcym, niezależnie od miejsca i sposobu publikacji; publikacje w języku obcym powinny być premiowane, co powinno znaleźć wyraz w wadze punktowej takiego opracowania.
8. Należy wprowadzić przejrzyste i zrozumiałe zasady obliczania punktacji publikacji wieloautorskich, z uwzględnieniem realizacji zasady równości oraz tego, że w okresie poddanym ocenie całkowita punktacja za publikację może zmienić się poprzez komunikat ministra właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego.
9. Ocena efektów skutków finansowych badań naukowych i prac rozwojowych powinna uwzględniać również środki pozyskiwane z innych źródeł zewnętrznych niż te wymienione w rozporządzeniu w sprawie ewaluacji; w dyscyplinie nauki prawne powinny być w szczególności uwzględniane środki na badania i prace rozwojowe przyznawane przez instytucje publiczne oraz organizacje należące do szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego.
10 Trzeba wyraźnie wskazać kryteria oceny wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki w dyscyplinie nauki prawne; należy też podać właściwe wskaźniki w tym zakresie; poszczególne wskaźniki powinny w szczególności odnosić się do wpływu prowadzonych badań naukowych w dyscyplinie nauki prawne na legislację, orzecznictwo i współpracę z organami władzy publicznej oraz podmiotami społeczeństwa obywatelskiego. W tym obszarze należy opisać dokładnie, jak zmierzyć dany wpływ poprzez określone wskaźniki.
Pobierz: Opinia ramowa nt. postulowanych zmian w kryteriach ewaluacji dyscypliny nauki prawne