Tydzień Jakości Kształcenia na UKSW otworzył panel dyskusyjny „Rzeczywistość UKSW. szkolimy czy kształcimy?” W spotkaniu wzięli udział uniwersyteccy eksperci, dydaktycy oraz studenci.
Uczestnicy dyskusji przedstawili wizerunek i postawy wykładowców i studentów UKSW, a także omówili treści i znaczenie programu nauczania na UKSW. Docenili także elementy formacyjne włączane w kulturę organizacji uniwersytetu.
Na zdjęciu uczestnicy panelu dyskusyjnego „Rzeczywistość UKSW. szkolimy czy kształcimy?”
Prorektor ds. studentów i kształcenia dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. podkreśliła znaczenia budowania tożsamości uniwersytetu przez osoby pracujące i studiujące na uniwersytecie.
– Chcemy, żeby wspólnota UKSW była skupiona wokół szczególnych wartości. Wokół autorytetów skupiają się ludzie – musimy mieć takie autorytety. Jeżeli nie mamy wspólnoty, nie mamy możliwości zbudowania własnej tożsamości – powiedziała prof. Fidelus.
Dziekan Wydziału Społeczno-Ekonomicznego dr hab. Michał Gierycz, prof. ucz. zwrócił uwagę, że to środowisko kształtuje atmosferę, jaka w nim panuje. – Na naszym Uniwersytecie szczególnie trzeba docenić wyjątkową wspólnotę myślenia i wiary. Sprawia ona, że jako uczelnia możemy integrować różne dyscypliny w całościowych spojrzeniu na rzeczywistość – synteza wiedzy i dobra. Dzięki tej perspektywie możemy sprawić, by kształcenie nie dotyczyło tylko dziedziny, w której mamy się rozwijać, ale kształtowało człowieka w całości, pozwalało mu poznać szerszą perspektywę – powiedział prof. Gierycz.
Dr Karolina Zioło-Pużuk, prodziekan ds. studenckich WNH zwróciła uwagę, iż studenci mogą być zawiedzeni, że uniwersytet nie przygotowuje do pracy. – Nie jesteśmy w stanie w pełni przygotować studentów do przyszłej pracy. Naszym celem jest dostarczenie im wiedzy i kształtowanie osobowości, dzięki czemu łatwiej im będzie dostosować się do potrzeb rynku pracy – powiedziała.
Z kolei dr Maciej Ciechomski mówił o społeczności akademickiej, jako „wspólnocie ludzi uczących się” – wprowadzając perspektywę psychologa i mediatora, zwrócił uwagę na konieczność uwzględniania w debacie nad jakością kształcenia różnych perspektyw i doświadczeń – także tych trudnych. – Budujemy wspólnotę akademicką również poprzez rozumienie odmiennych stanowisk. Dla mediatora ważne jest, aby koncentrować się na przyszłości, wspólnie wypracowywać realne i funkcjonalne rozwiązania – a to można osiągnąć przez uważne słuchanie siebie pomimo różnic – powiedział psycholog.
Dr Piotr Zakrzewski, przedstawiciel środowiska pracodawców zaznaczył, że na rynku pracy absolwentów UKSW wyróżniają takie cechy jak pracowitość, zaangażowanie i umiejętność budowania wspólnoty.
Studentka Ewa Staruch natomiast zwróciła uwagę na to, iż studenci UKSW mają poczucie, że są słuchani. – Zauważamy pewne mankamenty czy nieścisłości. Jednak cieszymy się, że nasze uwagi są brane pod uwagę przez wykładowców czy władze rektorskie – powiedziała.
Spotkanie moderował dr Michał Paluch w Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW.
Wydarzenie „Rzeczywistość UKSW. szkolimy czy kształcimy?” rozpoczęła uniwersytecką debatę na temat jakości kształcenia i odpowiedzialności UKSW w przestrzeni szkolnictwa wyższego i środowiska nauki. Tydzień Jakości Kształcenia potrwa do 22 października. Program wydarzeń na stronie Działu Innowacji Dydaktycznych, Szkoleń i Jakości Kształcenia UKSW.
Na zdjęciu uczestnicy panelu dyskusyjnego „Rzeczywistość UKSW. szkolimy czy kształcimy?”