Tradycyjne systemy edukacyjne, zorientowane przede wszystkim na uczących, zaczęły ustępować miejsca systemom, w których większą podmiotowość uzyskał student.
Rozpoczęty w 1999 r. proces budowy Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (Proces Boloński) przyniósł zasadniczą zmianę w postrzeganiu celów procesu dydaktycznego. Podstawą budowy programów studiów w coraz większym stopniu staje się ich przydatność dla przyszłej pozycji absolwenta w społeczeństwie. Położenie większego nacisku na kompetencje niż na samą wiedzę absolwentów sprawiło, że w Deklaracji Bolońskiej za podstawowe cele kształcenia na poziomie akademickim uznano:
- przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy,
- przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, także europejskim,
- rozwój i podtrzymanie wiedzy zaawansowanej,
- rozwój osobowy kształconych.
Podstawą budowy programów studiów stały się zdefiniowane efekty kształcenia (learning oucomes).
Efekty kształcenia na UKSW – zobacz www.ksztalcenia.uksw.edu.pl
05 maja 2015