Przejdź do treści

Kształcenie zdalne – wytyczne i narzędzia

WYTYCZNE

Wewnętrzne akty prawne dotyczące kształcenia zdalnego

 

Rok akademicki 2021/2022

  • Zarządzenie 101/2021 Rektora UKSW ws. zasad organizacji zajęć dydaktycznych w UKSW w roku akademickim 2021/2022
  • Zarządzenie 121/2021 Rektora UKSW ws. zasad funkcjonowania Uniwersytetu w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2

     

 

 

Rok akademicki 2020/2021

 (kliknij na strzałkę, aby rozwinąć)

 

 

 

 

  • Zarządzenie Nr 22/2021 Rektora UKSW z dn. 26.03.2021 ws. prowadzenia zajęć dydaktycznych w UKSW w dniach 27.03 – 9.04.2021 r. – nie obowiązuje § 1 ust. 2 oraz § 4 Zarządzenia 14/2021
  • Zarządzenie Nr 14/2021 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w semestrze letnim w roku akademickim 2020/2021

  • zał. 1 – zasady realizacji zajęć zdalnych oraz zaliczeń i egzaminów (pobierz)
  • zał. 2 – ewidencja zajęć zdalnych (excel)
  • zał. 3 – wykaz zajęć w formie stacjonarnej (word)
  • Zarządzenie Nr 1/2021 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 5 stycznia 2021 r. zmieniające Zarządzenie Nr 55/2020 Rektora UKSW w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021

  • Zarządzenie Rektora UKSW Nr 81/2020 ws. organizacji zajęć dydaktycznych w UKSW w dniach 30 listopada – 22 grudnia 2020 – w tym czasie nie obowiązuje § 1 ust. 2 oraz § 4 Zarządzenia 55/2020, a Zarz. 66/2020 traci moc.

  • Zarządzenie Nr 66/2020 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 15 października 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w dniach 16 października – 29 listopada 2020 r.
  • Decyzja nr 15/2020 w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.

 

 

 

 

Rok akademicki 2019/2020

(kliknij na strzałkę, aby rozwinąć)

 

 

 

 

Więcej szczegółów na stronie Działu Kształcenia – http://ksztalcenie.uksw.edu.pl/ksztalcenie-na-odleglosc

 

 

 

  

REKOMENDACJE
Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia na odległość

https://www.gov.pl/web/nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach

Rekomendacje MNiSW dotyczące praktyk zawodowych na studiach

https://www.gov.pl/web/nauka/rekomendacje-dotyczace-praktyk-zawodowych-na-studiach

Rekomendacje MNiSW dotyczące praktyk nauczycielskich od 2020/21

https://www.gov.pl/web/nauka/nauczycielskie-praktyki-zawodowe-w-czasie-epidemii–zmiana-standardu-ksztalcenia-nauczycieli

Rekomendacje Zespołu Pracowników Wydziału Prawa i Administracji dotyczące procesu kształcenia zdalnego na zlecenie Centrum Analiz Legislacyjnych i Gospodarczych

Pobierz pełną treść dokumentu

NARZĘDZIA

1.  Korzystamy z You Tube

Wykładowca może stworzyć nagranie audio-video na dedykowanym kanale YouTube-szkolenia. Studentom należy udostępnić link do nagrania poprzez platformę Moodle. W celu otrzymania dostępu do kanału YouTube-szkolenia, należy założyć konto w Google (tj. …@gmail.com). Następnie prosimy wysłać prośbę o dostęp do kanału YouTube-szkolenia na adres zgloszenia@uksw.edu.pl.

Po wykonaniu nagrania wykładu, prosimy udostępnić go na kanale YouTube, a link do tego nagrania zamieścić na kursie (przedmiocie) na platformie Moodle.

2.  Korzystamy z Moodle

poprzez wgranie na platformę Moodle przygotowanych materiałów dydaktycznych (e.uksw.edu.pl). Jak uzyskać dostęp do platformy elearningowej?

  • należy wpisać do przeglądarki https://login.uksw.edu.pl/cas/login
  • z listy serwisów wybieramy drugą pozycję Moodle
  • wpisujemy Login i hasło tak, jak do USOSweb
  • jeżeli jest to pierwsze logowanie to należy dokończyć rejestracji (uzupełnić pola oznaczone czerwoną gwiazdką)

Jak korzystać z platformy Moodle

Na pierwszej stronie jest widoczny Kurs obsługi platformy Moodle przygotowany przez uczelnię, koordynatorem kursu jest p. Monika Nowosielska, email: m.nowosielska@uksw.edu.pl oraz Małgorzata Lang email: m.lang@uksw.edu.pl

Dodatkowo można skorzystać z filmu instruktażowego przygotowanego przez pracowników WPiA UKSW – dostęp https://wpia.uksw.edu.pl/node/9154 oraz z instrukcji jak tworzyć interaktywne ćwiczenia w programie HotPotatoes https://bnb.oeiizk.waw.pl/2-2013/hotpotatoes.pdf

Gdzie znajdę na platformie moje przedmioty, które mogę realizować zdalnie?

W lewym menu pn. Moje kursy są wszystkie przedmioty realizowane w semestrze letnim 2019/2020 (zdefiniowane dla kierunku studiów w USOS)

3.  Korzystamy z Aplikacji MS Teams

Aplikacja MS Teams została udostępniona dla wszystkich nauczycieli akademickich na office365.uksw.edu.pl. Jak uzyskać dostęp do aplikacji?

Jak pracować ze studentami w aplikacji MS Teams?

MS Teams to usługa internetowa oparta na chmurze, zawierająca zestaw narzędzi wspomagających pracę zespołową, w tym pracę zdalną. Przy pomocy MS Teams można również prowadzić wykłady online- prowadzenie wykładów w formie wirtualnych spotkań, przesyłanie plików i zadań studentom. O terminie wirtualnego spotkania i zadaniach można powiadomić studentów poprzez Umail w systemie USOSweb, dołączając do listy wysyłkowej kierownika kierunku.

Instrukcja dołączenia do zespołu MS Teams przez studentów:

  • z wiadomości e-mail należy skopiować kod zespołu MS Teams.
  • Logujemy się pod adresem http://office365.uksw.edu.pl/loginem „mój identyfikator w USOS/nr albumu”@uksw.edu.pl. Hasło podajemy takie, jak w systemie USOSa.
  • Wśród aplikacji Office 365 wybieramy Teams.
  • Po lewej stronie ekranu klikamy w opcję „Zespoły”, a potem w prawym górnym rogu w przycisk „Dołącz do zespołu lub utwórz nowy”.
  • W kontrolce „Dołącz do zespołu, wpisując kod” wklejamy pochodzący z wiadomości e-mail skopiowany do schowka kod zespołu MS Teams, a następnie klikamy przycisk „Dołącz do zespołu”.
  • Stajemy się członkiem zespołu i możemy uczestniczyć w jego pracach.

Wprowadzenie do Microsoft Teams – dr Krzysztof Świtała

{youtube}ZTm8KQ75Itg{/youtube}

Prowadzenie zajęć w MS Teams – Tutorial dra Marka Robaka

https://www.youtube.com/watch?v=QPXfIXM9zs8

{youtube}QPXfIXM9zs8{/youtube}

4.  Dodatkowe narzędzia, platformy i serwisy

Narzędzia proponowane przez MNiSW

https://www.gov.pl/web/nauka/ksztalcenie-na-odleglosc

Narzędzia polecane przez naszych Mistrzów Dydaktyki

Zachęcamy do zapoznania się z narzędziami stosowanymi przez jednego z Mistrzów Dydaktyki – Ks. Wojciecha Kućko, dr Marek Robak, dr Agnieszka Klimska, Monika Nowosielska, dr Bartosz Rydliński.

1. https://www.presentationgo.com

Strona zawiera bardzo wiele pomocy do tworzenia prezentacji multimedialnych w programie Power Point. Można tworzyć diagramy, wykresy, ciekawe układy graficzne. Wiele z nich do bezpłatnego używania i rozpowszechniania.

2. www.sli.do

Strona do przygotowania i prowadzenia interaktywnych spotkań. Uczestnicy mogą za jej pomocą pisać pytania, uczestniczyć w ankietach, głosowaniach. Dostęp za pomocą logowania lub z użyciem adresu konta Google.

Podstawowe informacje o działaniu strony można wysłuchać tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=3Pt-CaTWdeI

3. https://quizizz.com

Strona interaktywna dostępna także w języku polskim do przygotowywania ciekawych, także od strony grafiki, quizów. Wykładowca może przygotować zamknięte pytania testowe, także z użyciem zdjęć. We właściwym czasie uruchamia się test dla uczestników, którzy mają do niego dostęp za pomocą kodu. Każdy uczestnik testu otrzymuje pytania i odpowiedzi do wyboru w innej kolejności. Można ustawić czas na odpowiedź. Test automatycznie liczy odpowiedzi, procenty. Można potem omówić wyniki, patrząc na poprawne i niepoprawne odpowiedzi uczestników.

4. https://www.mentimeter.com

Strona do przygotowywania interaktywnych ankiet, także z pytaniami otwartymi. Wykładowca przygotowuje slajdy z pytaniami. Na ekranie dla uczestników wyświetla kod, który pozwala im otrzymać dostęp do pytań. Bardzo dobre do oceny wiedzy, opinii w danym audytorium. Rezultaty można wyświetlić w formie różnych diagramów.

5. https://www.screencastify.com

Działa jedynie w przeglądarce Google Chrome. Można za jej pomocą nagrywać filmiki instruktażowe, dzieląc jednocześnie ekran komputera i demonstrując na nim slajdy, odwołania do innych programów, stron internetowych etc.

6. https://perusall.com

Logując się na tej stronie można korzystać lub wgrać artykuł w formie pdf, na którym zarówno wykładowca, jak i studenci, mogą nanosić uwagi, pytania. Na stronie Perusall jest dodany UKSW. Można zatem tam utworzyć nazwę swojego wykładu i trzeba wybrać UKSW. Potem dodaje się pliki albo można korzystać z zasobu tekstów z tej strony. Narzędzie do sprawdzenia, czy studenci przeczytali ze zrozumieniem tekst. Może pracować wiele osób jednocześnie.

7. Google Classroom

Platforma podobna do Moodle. Nauczyciel musi mieć konto na poczcie gmail. Po zalogowaniu na konto Google w prawym górnym rogu należy wybrać ikonę, składającą się z dziewięciu kropek. Po jej rozwinięciu wyszukać ikonę Classroom. Można wówczas utworzyć konkretny przedmiot, dodać maile studentów i w taki sposób prowadzić zajęcia.

8. KAHOOT

 strona i aplikacja do tworzenia quizów – pobierz instrukcję

9. Jak testować online

Dobre praktyki dra Marka Robaka

10. Reflective writing

Jak pisać, aby miało to sens – pobierz plik

 

01 stycznia 2020