Badaczki z Instytutu Historii Sztuki UKSW prowadzą prace nad wyjątkową kolekcją. Należą do niej m.in. projekty wyposażenia kaplicy w Łagiewnikach z XIX wieku.
Prof. ucz. dr hab. Katarzyna Chrudzimska-Uhera i prof. ucz. dr hab. Anna Czyż z Instytutu Historii Sztuki UKSW zajmują się analizą kolekcji projektów, rysunków i planów architektonicznych, które znajdują się w Żołyni pod Rzeszowem.
Spuścizna dwupokoleniowej, snycerskiej rodziny Dąbrowskich zawiera prace uznanych twórców m.in. z Krakowa, Lwowa i Przemyśla, w tym Tomasza Prylińskiego, Ferdynanda i Stanisława Majerskich czy Adolfa Minasiewicza. Do tej pory zinwentaryzowanych zostało niemal 3 tysiące rysunków, wśród nich najstarsze pochodzące z lat 60. XIX w.
– Są to projekty przede wszystkim wyposażenia wnętrz sakralnych Małopolski i Podkarpacia, ale także szkice dotyczące terenów obecnej Ukrainy, Rumunii oraz prace wykonywane przez Franciszka Dąbrowskiego na Syberii i dla polskich kościołów w Stanach Zjednoczonych. Nierzadko są to projekty wyposażenia i wystroju, które zostały zniszczone podczas obu wojen światowych, czy też wkrótce po 1945 r., co jest szczególnie ważne w kontekście m.in. badań nad sztuką Lwowa – mówi prof. Anna Czyż.
– Prawdziwą ozdobą kolekcji są projekty wyposażenia kościoła w Łagiewnikach z 1890 i 1891 roku – obecnej kaplicy z łaskami słynącym obrazem Jezusa Miłosiernego i grobem św. Faustyny – dodaje prof. Katarzyna Chrudzimska-Uhera. Autorem projektu drewnianych elementów wyposażenia kaplicy jest Ferdynand Majerski z Przemyśla.
Prace prowadzone przez badaczki z Instytutu Historii Sztuki UKSW możliwe są dzięki finansowemu wsparciu Instytutu POLONIKA oraz porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Żołyni.