Projekt popularyzujący filozofię uzyskał dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” MEiN.
„Popularyzacja filozofii i jej znaczenia dla społeczeństwa” to tytuł projektu, który będzie realizowany przez pracowników naukowo-dydaktycznych Instytutu Filozofii UKSW.
Kierownik projektu, ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz. wyjaśnia: – Celem grantu jest pomoc w ukształtowaniu konkretnych kompetencji społecznych związanych z poznaniem filozoficznym, takimi jak umiejętność kreatywnego i krytycznego myślenia, dostrzegania problemów w ich złożonym kontekście, myślenie kategoriami ciągów konsekwencji podjętych decyzji, rozpatrywanie problemów wielostronnie, posługiwanie się rzetelnymi narzędziami logicznymi, umiejętność prowadzenie dyskusji, która poszukuje prawdy. Niestety tych umiejętności bardzo brakuje. Webinaria i podcasty pozwolą także odbiorcom na poznanie współczesnych debat filozoficznych z zakresu m.in. filozofii polityki, metafizyki, filozofii religii, etyki, bioetyki.
Przedsięwzięcie realizuje założenia dokumentu UNESCO z 2007 „Philosophy. A School of Freedom. Teaching Philosophy and Learning to Philosophize”, który podkreśla społeczne znaczenie filozofii w budowaniu odpowiedzialnego społeczeństwa oraz pokazuje tę dyscyplinę jako narzędzie do tworzenia racjonalnego, uargumentowanego i otwartego na dialog światopoglądu.
Działania projektu zostały zaplanowane w taki sposób, aby rozwijać: twórcze myślenia poprzez wskazanie narzędzi do poprawnego argumentowania, umiejętność posługiwania się narzędziami logicznymi i filozoficznymi w zastosowaniu do konkretnych problemów egzystencjalnych, zdolność logicznej weryfikacji prowadzonych rozumowań i racjonalizacji decyzji czy debat. Osoby korzystające z rezultatów projektu poprzez rozwijanie umiejętności dyskusji, argumentacji, analizy i krytycznego myślenia będą lepiej przygotowane do zrozumienia złożonej rzeczywistości i aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim.
Projekt będzie trwał 24 miesiące. Pierwsze trzy miesiące będzie przeznaczone na realizacje działań przygotowujących do dalszej pracy. Później zaczną się webinaria i nagrywanie podcastów oraz przygotowywanie studium przypadku. W ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie 40 webinariów, nagranie 20 podcastów (6-10 odcinkowych) oraz przygotowanie 10 case study (studium przypadku).
Rezultaty projektu zostały dobrane w taki sposób, aby przedstawiały możliwie jak najszerszy zakres najważniejszych klasycznych zagadnień filozoficznych, jak i współczesnych problemów dyskutowanych w ramach tej dyscypliny. Będą one przygotowane w sposób dostępny dla każdego, mogą być użytecznym narzędziem dla edukatorów, jak i dla wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy.
– Oczywiście, choć to nie jest główny cel projektu, liczymy także na nowych kandydatów na kierunek filozofia, i to nie tylko na tych po maturze. Studia II stopnia z filozofii mogą być dobrą okazją na poszerzenie swojej wiedzy nawet dla kandytatów 50+ i więcej – podsumowuje kierownik projektu ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz.