W dniach 24-25 października na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW odbyła się konferencja naukowa poświęcona poematowi Pięć zarysów Cypriana Norwida.
Konferencję zorganizowali badacze z Katedry Badań nad Romantyzmem i Twórczością Cypriana Norwida Instytutu Literaturoznawstwa UKSW oraz z Katedry Badań nad Językiem Autorów Instytutu Językoznawstwa UKSW.
Przedmiotem obrad był wczesny poemat Cypriana Norwida zatytułowany Pięć zarysów. Dotychczas stosunkowo rzadko przyciągał uwagę badaczy, choć, jak wskazywały tematy wygłoszonych referatów, dotyka on kluczowych Norwidowskich problemów, takich jak stosunek do sacrum, piękna, rzeczywistości czy twórczości artystycznej. Nietypowa formuła konferencji pozwoliła poddać utwór wielostronnemu, głębokiemu oglądowi. Wystąpienia dotyczyły m.in. ogólniejszych zagadnień filozoficznych, komparatystycznych, kwestii genologicznych i edytorskich, nie zabrakło też interpretacji konkretnych fragmentów oraz analiz językoznawczych.
Zaproszenie do wspólnego namysłu nad poematem zechcieli przyjąć czołowi znawcy twórczości Norwida. Referaty wygłosili: prof. Piotr Chlebowski (KUL), prof. Zofia Dambek-Giallelis (UAM), prof. Elżbieta Dąbrowicz (UwB), prof. Bogusław Dopart (UJ), prof. Grażyna Halkiewicz-Sojak (UMK), prof. Arent van Nieukerken (Uniwersytet w Amsterdamie), prof. Elżbieta Nowicka (UAM), prof. Karol Samsel (UW), dr Edyta Chlebowska (KUL), dr Adam Cedro (Kielce) i mgr Kinga Borzęcka-Wojciechewicz (UW), a także norwidolodzy i badacze romantyzmu z UKSW: prof. Tomasz Korpysz, prof. Anna Kozłowska, prof. Ewa Szczeglacka-Pawłowska, prof. Magdalena Woźniewska-Działak i mgr Marta Piotrowska.
Konferencja odbywała się pod patronatem Muzeum Cypriana Norwida w Dębinkach. W trakcie obrad uczestnicy i goście mogli się również zapoznać z częścią bogatej oferty Pewnego Wydawnictwa, które specjalizuje się w publikacjach dotyczących twórczości Cypriana Norwida i romantyzmu. Z okazji konferencji Wydawnictwo przygotowało okolicznościowy, bibliofilski druk części Pięciu zarysów zatytułowanej Ruiny, opatrzony grafikami Giovanniego Battisty Piranesiego, numerowany i sygnowany przez wydawcę.