Przejdź do treści

Sztuczna inteligencja: szansa czy zagrożenie? VI Tydzień Jakości Kształcenia

–  W kwestiach związanych z kształceniem musimy nadążać za wyzwaniami współczesności. Dziś jednym z nich jest sztuczna inteligencja – zjawisko fascynujące, ale i pełne niewiadomych, z którego środowiska akademickie muszą nauczyć się mądrze korzystać – mówił ks. prof. Ryszard Czekalski, rektor UKSW, podczas inauguracji VI Tygodnia Jakości Kształcenia.

ks. prof. Ryszard Czekalski

VI Tydzień Jakości Kształcenia odbywa się w dniach 20–24 października 2025 r. Wydarzenie, organizowane przez Biuro Innowacji Dydaktycznych, Szkoleń i Jakości Kształcenia, stanowi cykliczną inicjatywę łączącą studentów, doktorantów oraz kadrę dydaktyczną i administracyjną naszej uczelni wokół tematyki jakości kształcenia, nowoczesnej dydaktyki oraz rozwoju kompetencji akademickich.

– To wielka radość, że na naszym Uniwersytecie już po raz szósty odbywa się Tydzień Jakości Kształcenia. To wspaniała inicjatywa, niezwykle potrzebna w czasach, gdy edukacja mierzy się z wyzwaniami transformacji cyfrowej – podkreślił Rektor. – Dzisiejszy świat wymaga od nas elastyczności, otwartości i nieustannego doskonalenia się w umiejętnościach dydaktycznych. Jeszcze niedawno tym wyzwaniem była pandemia, dziś staje się nim sztuczna inteligencja, która zmienia sposób uczenia się, pracy i komunikacji. Rolą uczelni jest nie tylko nadążać za tymi zmianami, ale także je rozumieć i kształtować.

w trakcie wydarzenia

Przestrzeń do wzrastania

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia, nazwała rozpoczynający się Tydzień Jakości Kształcenia „forum wymiany doświadczeń” i „symbolem wspólnej troski” o jakość edukacji akademickiej – okazją do „szczerej, interdyscyplinarnej rozmowy”, a także czasem „refleksji, inspiracji i działania”.

Podkreśliła, że jakość kształcenia należy rozumieć jako kulturę akademicką, która buduje „zaufanie, odpowiedzialność i współpracę” w obrębie całej wspólnoty uniwersyteckiej. Uczenie się i nauczanie nazwała procesem nieustannego doskonalenia, w którym to czego uczymy jest równie ważne jak to, jak uczymy.

dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz.

– Jakiej jakości kształcenia potrzebuje dzisiejszy i jutrzejszy świat? – pytała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. – Potrzebujemy odważnego myślenia o przyszłości edukacji, o roli uczelni jako przestrzeni rozumianej nie tylko jako miejsce przekazu wiedzy, ale przede wszystkim uczenia umiejętności krytycznego myślenia i formowania postaw w duchu odpowiedzialności za losy kraju. To nasze – wykładowców, doktorantów czy pracowników administracji – codzienne decyzje, zaangażowanie i gotowość do zmiany realnie wpływają na kształt edukacji na naszej Uczelni, która nie tylko uczy, ale przede wszystkim tworzy przestrzeń do wzrastania.

AI – narzędzie wspierające

Tydzień Jakości Kształcenia rozpoczęło seminarium dyskusyjne poświęcone szansom i zagrożeniom, jakie w nauce i dydaktyce stwarza sztuczna inteligencja. W dyskusji wzięli udział: dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz., dziekan Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej UKSW, dr hab. Agnieszka Szymańska, prof. ucz. z Instytutu Psychologii UKSW oraz dr Piotr Łuczuk z Instytutu Dziennikarstwa UKSW. Dyskusję poprowadziła mgr Mariola Pirek, kierownik Biura Innowacji Dydaktycznych.

mgr Mariola Pirek

Ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz., podkreślił, że należy dziś – idąc z duchem czasu – uczyć studentów umiejętności uczenia się z odpowiedzialnym wykorzystaniem narzędzi, jakimi są systemy sztucznej inteligencji.

ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz.

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., wskazała, że szczególnie ważne jest takie przygotowanie wykładowców, by sztuczna inteligencja stała się zarówno dla nich, jak i dla studentów „narzędziem wspierającym”, a nie zastępującym relację mistrz–uczeń.

Umiejętność odróżniania prawdy od fikcji, faktów od interpretacji, weryfikacja źródeł informacji i zachowanie zdolności krytycznego myślenia – to, zdaniem dr. Piotra Łuczuka, kluczowe kompetencje w zderzeniu ze sztuczną inteligencją.

dr Piotr Łuczuk

Dr hab. Agnieszka Szymańska, prof. ucz., podkreśliła rolę dociekliwości i chęci zgłębiania wiedzy, a także szczególną misję pedagogów wobec niebezpieczeństwa „zauroczenia” sztuczną inteligencją.

Dr hab. Agnieszka Szymańska, prof. ucz.

Uczestnicy debaty zastanawiali się, w jaki sposób mądrze korzystać z możliwości, jakie stwarza sztuczna inteligencja, jak uczynić z niej odpowiedzialne narzędzie kształcenia akademickiego. Pytali również, czy sztuczna inteligencja, początkowo sterowana przez człowieka, będzie w stanie go zastąpić. Nazwali ją „lustrem ludzkich postaw i potrzeb”. Podkreślali, że zagrożenie może stwarzać nie tyle sama sztuczna inteligencja, ile jej nieumiejętne i niewłaściwe wykorzystanie – w tym naruszenie praw własności intelektualnej.

20 października 2025