Przejdź do treści

W poszukiwaniu inspiracji. VI Tydzień Jakości Kształcenia

Okazją do dzielenia się wiedzą i pomysłami stał się dla wspólnoty UKSW VI Tydzień Jakości Kształcenia zorganizowany przez Biuro Innowacji Dydaktycznych, Szkoleń i Jakości Kształcenia UKSW.

Tydzień Jakości Kształcenia obejmował cykl szkoleń przygotowanych przez wykładowców, pracowników administracji i studentów dla społeczności Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Seminarium dyskusyjne: sztuczna inteligencja w dydaktyce i nauce: szansa czy zagrożenie. Na zdjęciu od lewej: Mariola Pirek, dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., ks. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz., dr hab. Agnieszka Szymańska, prof. ucz., dr Piotr Łuczuk
Jak skutecznie i przyjemnie osiągać cele dydaktyczne. Podczas wykładu dr Olgi Broniś
Dr Ewelina Rzońca opowiada o mapach myśli jako alternatywnym sposobie robienia notatek

Szkolenia, często o charakterze interdyscyplinarnym, odbywały się w tym roku na kampusie Wóycickiego. Wykłady przeplatały się z zajęciami warsztatowymi. Niektóre zajęcia prowadzili, pod okiem opiekunów naukowych, studenci. Wybór zagadnień był nieprzypadkowy i trafiający w sedno wyzwań przed jakimi stają w dzisiejszych czasach uczelnie, wykładowcy i studenci. Stąd otwierającą Tydzień Jakości Kształcenia debatę poświęcono szansom i zagrożeniom związanym z obecnością sztucznej inteligencji w nauce i dydaktyce. Wiele uwagi poświęcono kwestii najnowszych koncepcji pracy ze studentem. W centrum debaty znalazło się „skuteczne i przyjemne osiąganie celów dydaktycznych”, mentoring i tutoring wskazywane jako metody nauczenia, do których należy przyszłość. Dyskutowano o roli tzw. kompetencji społecznych, kluczowych na dzisiejszym rynku pracy.

Studenci biorący udział w szkoleniu podczas Tygodnia Jakości Kształcenia
Łukasz Witkiewicz z Biura Komunikacji i Promocji zastanawia się czy Uniwersytet jest marką

Wśród zagadnień związanych z nauczaniem pojawiła się misja uniwersytetu, planowanie i finansowanie badań naukowych, a także prawna ochrona własnej twórczości. Padło pytanie czy uniwersytet może być marką. Zastanawiano się jak dziś na uczelni mówić i pisać by być słuchanym i czytanym. Studenci mogli dowiedzieć się jak ważny dla samych wykładowców jest jasny przekaz, klarowność wywodu, jak bardzo zależy im na, coraz trudniejszym do uzyskania, aktywnym udziale studentów w zajęciach. Podczas warsztatów z emisji głosu i dykcji można było przekonać się jak elastycznym narzędziem może być głos. Wskazywano, w kontekście trudności z uczeniem się czy snem, na niebezpieczeństwa związane z komunikacją w mediach cyfrowych, a w tym z uzależnieniem od mediów społecznościowych.

Dr Michał Poniatowski uczy jak zabezpieczyć własność intelektualną i chronić swoją twórczość
Dr hab. Andrzej Rudowski, prof. ucz. opowiada o znaczeniu efektów uczenia w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych w kształceniu uniwersyteckim

Studentów szczególnie zainteresowało praktyczne szkolenie dotyczące możliwości wyjazdu na studia w ramach programu Erasmus+, pasjonująca prezentacja map myśli jako alternatywnej formy prowadzenia notatek.

Część szkoleń z pogranicza pedagogiki, psychologii i socjologii poświęcono szeroko pojętym stosunkom międzyludzkim, w tym „komunikacji empatycznej”, asertywności i będącej źródłem satysfakcji pracy nad charakterem.

Dr Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz podczas wykładu poświęconego trudnej mowie uczuć czyli wartości komunikacji empatycznej
Warsztaty dotyczące innowacji technologicznych w pracy nauczyciela.

Biorący udział w Tygodniu Jakości Kształcenia wykładowcy podkreślali, że nasz Tydzień Jakości Kształcenia pozwala na przemyślenie kwestii związanych z dydaktyką, wprowadzanie udoskonaleń, rewizję ugruntowanych przez lata zapatrywań, przełamywanie schematów.

– To dla mnie okazja do przemyślenia programu zajęć, które prowadzę – mówił dr Bartosz Dźwigała z Wydziału Nauk Historycznych UKSW. – Zastanawiam się nad tym cały czas, ale ten tydzień stanowi szczególną okazję. Słuchając ciekawych prelekcji, mogę nauczyć się wielu nowych rzeczy.

Dla dr Marty Luty-Michalak z Instytutu Nauk Socjologicznych interesująca była nie tylko tematyka, ale sam sposób prowadzenia zajęć. Ma nadzieję, że jej studenci wykorzystają zdobytą wiedzę zarówno „w pracy socjologa jak w życiu osobistym”

– Uznałam, że nie może mnie tu nie być – mówiła Joanna Stęporowska ze Studium Języków Obcych. – Moje lektoraty zawierają elementy wystąpień publicznych, dlatego przyszłam na zajęcia Tygodnia Jakości Kształcenia z moimi studentami. Uważam program za bardzo interesujący, dostosowany do potrzeb studentów i uwzględniający aktualne wyzwania edukacji.

Joanna Stęporowska ze Studium Języków Obcych grupą studentów
Podczas warsztatów z emisji głosu i dykcji poświęconych głosowi jako narzędziu komunikacji

Obecni na szkoleniach studenci zwracali uwagę na praktyczny wymiar zajęć. Zuzanna z I roku psychologii wzięła udział w TJK w „poszukiwaniu inspiracji” na temat „innowacyjnych metod nauczania”. Jakub z I roku kierunku praca socjalna był przekonany, że poczynione podczas szkoleń obserwacje i to co usłyszał pomogą mu we wprowadzeniu zmian we własnym życiu. Zuzanna z IV roku prawa kanonicznego wzięła udział w wielu szkoleniach, bo „lubi wiedzieć więcej”.

– Podobała mi się forma zajęć. Otrzymaliśmy wiele praktycznych wskazówek, które będziemy mogli wykorzystać – mówiła Magdalena, studentka I roku pielęgniarstwa.

Łukasz Subramanian mówi o mapowaniu relacji: od neurobiologii mózgu do praktyki sieci społecznych
Dr Monika Przybysz w czasie wykładu o higienie cyfrowej

Tydzień Jakości Kształcenia był okazją do prezentacji jednostek uniwersyteckich i kół naukowych. Reprezentanci kół podkreślali, że to dobra okazja do nawiązania kontaktów między studentami różnych kierunków, mogących zaowocować w przyszłości współpracą i interdyscyplinarnymi badaniami.

Aleksandra Zając opowiada studentom jak wyjechać na studia lub praktyki zagraniczne w ramach programu Erasmus+
Prezentacja wybranych starodruków i kolekcji ze zbiorów Biblioteki UKSW posiadającej księgozbiór liczący ok. 400 tys. woluminów, w tym pierwodruki dzieł pisarzy epoki Romantyzmu, około tysiąca starych druków (publikacji wydanych w latach 1501-1800) oraz dwa inkunabuły.
Reprezentanci istniejącego na naszej Uczelni od 2003 r. Koła Naukowego Studentów i Doktorantów Historii UKSW

– Ten tydzień może służyć budowaniu wspólnoty. Może przekonamy kogoś, że warto dołączyć do naszego koła – powiedziały prowadzące zajęcia pod okiem opiekunek naukowych Dorota i Hanna, reprezentujące koło naukowe Studentów Pedagogiki Wczesnej Edukacji. – Tydzień ten pozwala wyjść poza dobrze znane ramy, uczyć się od innych i dzielić się wiedzą.

28 października 2025