Wyzwaniom związanym z niepełnosprawnością była poświęcona jubileuszowa konferencja naukowa, która zgromadziła liczne grono badaczy, praktyków, partnerów instytucjonalnych oraz studentów, potwierdzając swoją rangę ważnego forum debaty o niepełnosprawności w Polsce.
Konferencję zatytułowaną „Niepełnosprawność – zadanie czy wyzwanie we współczesnym świecie” otworzył ks. dr hab. Stanisław Chrobak, prof. ucz., dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW.

Podkreślił znaczenie interdyscyplinarnego dialogu oraz odpowiedzialności środowisk naukowych za realne wspieranie osób z niepełnosprawnościami. Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia, odnosząc się do historii wydarzenia, podkreśliła, że konferencja powstała z potrzeby stworzenia przestrzeni, w której teoria, praktyka i refleksja społeczna wzajemnie się uzupełniają. Wskazała także na międzynarodowy zasięg konferencji oraz jej rolę w budowaniu kultury dostępności i wrażliwości społecznej.

Podczas konferencji wskazano, że jej pomysłodawcami i organizatorami pozostają od początku dr hab. Anna Fidelus oraz mgr Michał Stańczuk, nadając wydarzeniu kierunek, merytoryczną jakość i charakter środowiskowy. Podkreślono również, że głównymi jednostkami odpowiedzialnymi za organizację są Wydział Nauk Pedagogicznych oraz Centrum Dostępności UKSW, rozwijające inicjatywę w „partnerstwie akademickim i społecznym”.

Uczestnicy konferencji wysłuchali wykładu prof. ucz. dr hab. Jolanty Łodzińskiej pt. „Kiedy brakuje więzi, a świat nie daje oparcia – ponowoczesne tło kryzysu suicydalnego dzieci i młodzieży w kontekście niepełnosprawności”, podejmującego niezwykle aktualny i wymagający namysłu temat kondycji psychicznej młodych osób z niepełnosprawnościami
Program konferencji obejmował sesję plenarną oraz liczne panele równoległe podejmujące zagadnienia m.in.: wyzwań edukacji włączającej, funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnościami, roli technologii wspierających dostępność, rodzinnych i społecznych uwarunkowań wsparcia, znaczenia specjalistycznych kompetencji, a także postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami