Przejdź do treści

UKSW | Wizyta studyjna naukowców UKSW w Islandii

Pracownicy Centrum Ekologii i Ekofilozofii UKSW odwiedzili Uniwersytet Rolniczy Islandii w ramach projektu „Wyzwania zrównoważonego rozwoju”.

eea grants4x 300x111

Projekt Wyzwania zrównoważonego rozwoju realizowany w partnerstwie z Agricultural University of Iceland o numerze EOG/21/K4/W/0028 korzysta z dofinansowania o wartości  55 380,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. 

Na łączną kwotę dofinansowania składają się środki z:

1) Mechanizm Finansowy EOG 2014-2021 w wysokości 47 073,00 EUR,
2) Budżetu państwa w wysokości 8 307,00 EUR.

Główne cele projektu to:

  1. Podniesienie jakości zarządzania w edukacji poprzez wprowadzenie dobrych praktyk edukacyjnych i nowej wiedzy do studiów magisterskich sustainability studies;
  2. Podniesienie kompetencji kadry wykładającej na wyżej wspomnianym kierunku (podniesienie kompetencji językowych, nauka dobrych praktyk edukacyjnych i naukowych);
  3. Podniesienie kompetencji grup najbardziej wrażliwych, kształcenie na preferencyjnych warunkach studentów z krajów rozwijających się, co jest elementem edukacji włączającej;
  4. Wzmocnienie i utrzymanie dotychczasowej współpracy z Uniwersytetem Rolniczym w Islandii oraz przygotowanie do realizowania przez obie uczelnie wspólnego kursu lub studiów z obszaru zrównoważonego rozwoju oraz stworzenie możliwości uczenia się od siebie.

Program Edukacja, dla którego rolę Operatora pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), powstał na mocy międzyrządowej umowy dotyczącej wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014 – 2021, zawartej pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii a Rzeczpospolitą Polską. Głównym celem Programu jest zmniejszanie różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Państwami-Darczyńcami (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) w obszarze edukacji. Działania programowe mają za zadanie wzmacnianie potencjału ludzkiego oraz poszerzanie wiedzy w Polsce.

Czas trwania projektu:

15.03.2022 – 14.03.2023

Budżet projektu:

55 380,00 EUR 

Partnerzy projektu:

University of Agriculture of Iceland

W trakcie pierwszej wizyty studyjnej naukowcy zdobywali wiedzę na temat form ochrony przyrody Islandii, zjawisk wulkanicznych i procesów glacjalnych oraz skutków globalnych zmian klimatu na wyspie. Prowadzili obserwacje skutków zjawisk geologicznych na półwyspie Reykjanes. Na Islandii, w masywie górskim pochodzenia wulkanicznego Fagradalsfjall, istnieje druga najmłodsza formacja geologiczna na świecie, która powstała z lawy wulkanu po erupcji w marcu 2021 roku. Występują tu formacje skalne z różnych okresów aktywności wulkanicznej, co daje możliwość poznania jak na skutek procesów wietrzenia i erozji skały wulkaniczne zmieniają swoje właściwości chemiczne i fizyczne.

profdzw2
Na zdjęciu naukowcy UKSW z przedstawicielem Uniwersytetu Rolniczego Islandii

W czasie wizyty badacze z UKSW obserwowali również formacje geologiczne na terenie wyspy Heimaey na archipelagu Vestmannaeyjar oraz skutki zmian klimatu na  lodowcu Sólheimajökull w Vik (Suðurland). Wizyta w terenie pozwoliła zobaczyć skalę zjawiska topnienia i cofania się czoła lodowca oraz wpływ tego zjawiska na ukształtowanie terenu.

prof dzwon3
Na zdjęciu naukowcy z CEiE UKSW

Naukowcy z Centrum Ekologii i Ekofilozofii UKSW poznawali także islandzką faunę i florę.  Obserwowali m.in. kolonię maskonurów na terenie wyspy Heimaey na archipelagu Vestmannaeyjar oraz ptaki te i ich drapieżnika – wydrzyka wielkiego na przylądku Ingolfshofdi. Przyglądali się także ekspansji łubinu arktycznego, inwazyjnej rośliny sprowadzonej na Islandię z Alaski w latach 70. XX wieku w celu przeciwdziałania erozji gleby. Roślina ta jest obca dla islandzkiej flory i stała się realnym zagrożeniem dla tamtejszej przyrody np. dla brzozy islandzkiej. Dlatego też istnieje pilna potrzeba wypracowania naukowych metod kontroli nad łubinami.

profdzw
Na zdjęciu islandzkie maskonury

W wizycie studyjnej udział wzięli dr hab. Dominika Dzwonkowska, prof. ucz. – kierownik projektu; prof. dr hab. Jacek Tomczyk – dyrektor CEiE; dr hab. Krassimira Ilieva-Makulec, prof. ucz. – kierownik Komitetu Sterującego projektu; dr. hab. Agata Kosieradzka-Federczyk, prof. ucz.; dr Anna Augustyniuk-Kram i dr Aleksandra Lisowska-Gaczorek.

25 czerwca 2022