Dr Łukasz Tupacz, asystent w Centrum Badań nad Dydaktyką Języka i Literatury na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW, został finalistą tegorocznej edycji konkursu „Nauczyciel Roku”.
Finalista konkursu jest nie tylko wykładowcą akademickim, ale też nauczycielem języka polskiego warszawskiego XVIII Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Zamoyskiego i Zespołu Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego.
Dr Łukasz Tupacz jest finalistą programu Open World prowadzonego przez Biuro Kongresu USA ds. Międzynarodowego Przywództwa. W 2018 r. rozpoczął współpracę ze Szkołą Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców, gdzie pracował jako egzaminator egzaminów z języka polskiego jako obcego i pracuje z dziećmi z doświadczeniem migracji. Przeprowadził cykl zajęć dla nauczycieli „TIK w pracy z uczniem obcojęzycznym”. W 2023 r. został zaproszony przez ministerstwo edukacji jako ekspert i trener do projektu „Integracja przez język. Platforma dla nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy”. Choć w technikum, w którym uczy dr Łukasz Tupacz, nie ma rozszerzenia z języka polskiego, to jego uczniowie nie tylko dobrze zdają maturę, ale niejednokrotnie wybierają poziom rozszerzony. Nasz wykładowca akademicki jest autorem innowacji pedagogicznych: „Retoryka praktyczna dla uczniów TAB” oraz „Przekłady ”Fausta” i wybranych utworów poetyckich J. W. Goethego a oryginalne realizacje”. Na UKSW dr Łukasz Tupacz prowadził tzw. powtórki maturalne, lekcje języka polskiego przeznaczone dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych.
– Znalezienie się w gronie trzynastu najlepszych nauczycieli w Polsce to dla mnie ogromne wyróżnienie oraz motywacja do dalszej pracy zarówno w szkole jak na Uczelni – powiedział dr Łukasz Tupacz. – Cieszę się, że moje nauczycielskie aktywności zostały dostrzeżone i miałem możliwość wziąć udział w tej niezapomnianej gali oraz poznać wspaniałych i pełnych pasji nauczycieli.
Konkurs „Nauczyciel Roku” organizuje tygodnik Związku Nauczycielstwa Polskiego „Głos Nauczycielski” i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Kandydatów zgłaszają uczniowie, rodzice, dyrektorzy, samorządy, organizacje społeczne oraz nauczyciele. Zgłaszani mogą być nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, oceniani nie tylko za wyniki nauczania, ale również za pozytywny wpływ wywierany na środowisko szkolne. Wyboru dokonuje jury złożone z przedstawicieli MEN, „Głosu Nauczycielskiego” oraz ekspertów oświaty. W pierwszym etapie wybiera się trzynastu nominowanych, w drugim – zwycięzcę i dwóch wyróżnionych.