Szkolenia i warsztaty wypełniły pierwszy w historii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego Dzień Doktoranta, zorganizowany przez Samorząd Doktorantów naszej Uczelni.
– Rolą Szkoły Doktorskiej jest wspieranie młodych ludzi w działalności naukowej – mówiła dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia, podczas inauguracji Dnia Doktoranta. – Dla księdza Rektora jest zaś szczególnie ważne, by kadra uniwersytecka była zasilana właśnie przez absolwentów naszej Szkoły Doktorskiej.
Okazja do spotkania
W spotkaniu wzięli udział doktoranci prawa, prawa kanonicznego, psychologii, politologii i kulturoznawstwa. Miało ono charakter naukowy, znalazł się jednak czas i na poczęstunek, i na swobodne rozmowy, a także zorganizowaną po zakończeniu szkoleń, wspólną wyprawę do kręgielni.
Mariola Pirek, Przewodnicząca Samorządu Doktorantów UKSW wyraziła nadzieję, że Dzień Doktoranta stanie się okazją do zdobycia nowych umiejętności, a także nawiązania znajomości z innymi doktorantami.
– To okazja do podzielenia się swoimi doświadczeniami, wysłuchania ciekawych historii i zainspirowania się nawzajem – mówiła Mariola Pirek, wyrażając wdzięczność za wysiłek i pasję, jaką doktoranci wkładają w badania naukowe i budowanie społeczności doktoranckiej Uczelni.
Dzień Doktoranta wypełniony był szkoleniami i warsztatami. Poprowadzili je w większości sami doktoranci, wśród nich członkowie Samorządu. Michał Szkaradek, doktorant z Wydziału Prawa i Administracji prowadził szkolenie poświęcone przygotowaniu Indywidualnego Plan Badawczego i procedurom oceny śródokresowej. Chodziło o to, by doktoranci potrafili klarownie przedstawić Komisji dotychczasowy dorobek.
Jarosław Rokita z uczelnianego Biura Badań Naukowych uczył doktorantów, w jaki sposób pisać różnego rodzaju wnioski o dofinansowanie projektów badawczych, by miały jak największe szanse powodzenia. Michał Sękowski, doktorant z Instytutu Psychologii opowiadał, jak radzić sobie ze stresem. Łukasz Subramanian, również doktorant z Instytutu Psychologii, poświęcił swoje wystąpienie komunikacji naukowej, w tym skutecznym metodom prezentacji wyników badań. O szansach i możliwościach związanych z działalnością samorządową mówiła Mariola Pirek. Ostatnie szkolenie dotyczyło współpracy nauki z biznesem i „budowania marki osobistej”, a poprowadził je Jarosław Olszewski z Centrum Medycyny Translacyjnej SGGW.
Online, hybrydowo czy stacjonarnie
Podczas spotkania wywiązała się dyskusja na temat najlepszych dla doktorantów form prowadzenia wykładów i ćwiczeń. Przeważała opinia, że, zwłaszcza dla doktorantów spoza Warszawy, najdogodniejsza byłaby forma online bądź hybrydowa. Z jednym wyjątkiem. Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. wyraziła przekonanie, że „w przypadku tworzenia projektów, najlepiej jest się spotkać”. Mariola Pirek Publiczne publiczne przedstawienie wyników badań nazwała, niezwykle istotną „próbą generalną przed obroną”.
Michał Szkaradek wystąpił podczas Dnia Doktoranta w podwójnej roli: studenta Szkoły Doktorskiej i prelegenta.
– Kształcenie w szkole doktorskiej odbywa się przede wszystkim w formie online. Stąd tak niewiele okazji, w których środowisko doktorantów może się spotkać – mówił Michał Szkaradek. – Indywidualny Plan Badawczy i Ocena Śródokresowa to kluczowe elementy kształcenia w Szkole Doktorskiej. Kluczowe, bo decydujące o tym, czy doktorant będzie się bronił. Wierzę, że takie szkolenie przyniesie korzyści koleżankom i kolegom. Lubię czuć się potrzebny.
Szkoła Doktorska UKSW istnieje od 2019 roku. Kształci obecnie 123 doktorantów w 15 dyscyplinach.