Przejdź do treści

Nasze nowości wydawnicze

Przedstawiamy najnowsze propozycje Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Lektura publikacji naszych autorów może urozmaicić ostatnie dni lata.

Nóż w wodzie non stop. Tom pod redakcją Brygidy Pawłowskiej-Jądrzyk i Izabeli Tomczyk-Jarzyny

„Konwencje należy zmienić i burzyć z umiarem, łagodnie i delikatnie” – powiedział kiedyś Roman Polański. W 60 rocznicę premiery „Noża w wodzie”, brawurowo wymykającego się schematom, debiutu fabularnego Romana Polańskiego, zespół kulturoznawców z UKSW opublikował monografię poświęconą słynnemu filmowi, który stał się dla reżysera przepustką do międzynarodowej kariery. Dwanaścioro autorów z dziewięciu ośrodków naukowych poświęca rozważania jednemu tylko filmowi, co czyni pozycję wyjątkową. Ale też nominowany do Oscara za najlepszy nieanglojęzyczny film, „Nóż w wodzie” Polańskiego, można analizować z rozmaitych perspektyw badawczych. Mamy więc w książce eseje różnorodne: o obecnych w „Nożu w wodzie” zazdrości, zdradzie, samotności, udawaniu i grze, o filmowym języku, symbolice, obrazie, dźwięku i organizacji przestrzeni filmowej, o związkach filmu z francuską nową falą, wreszcie – tu autor dotarł do sprawozdań finansowych – o kulisach produkcji filmu. Cieszący się dużym zainteresowaniem tom „Nóż w wodzie non stop” został opublikowany w serii Biblioteka „Załącznika Kulturoznawczego”, w którym już wcześniej ukazały się dwa zbiory o tematyce filmowej.

Wszystko na mojej głowie. Tom pod redakcją Małgorzaty Wrześniak i Norberta Mojżyny

„W tradycji żydowskiej, przedchrześcijańskiej i chrześcijańskiej nakrywanie głowy – części ciała stanowiącej siedlisko skoncentrowanej siły witalnej, świadomości, poznania, czynności zmysłów i podejmowania decyzji, miało wyraźne znaczenie symboliczne” – możemy przeczytać pięknie wydanej monografii, będącej ósmym tomem serii wydawniczej Rzeczy Piękne. Publikowana przez Katedrę Kultury i Muzeologii Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW seria, prezentuje interdyscyplinarne studia z dziedziny historii kultury artystycznej, sztuk dekoracyjnych, designu, kostiumologii oraz kolekcjonerstwa i muzealnictwa. „Wszystko na mojej głowie” to monografia skupiona, jak sam tytuł wskazuje, na tym wszystkim co ma związek z głową. Dostajemy więc, w tym bogato ilustrowanym tomie, esej poświęcony jej wizerunkom i znaczeniom w sztuce na przestrzeni wieków. Jest opowieść o symbolice włosów, o „zawiłościach fryzur” w drugiej połowie XIX wieku. Możemy się dowiedzieć jak osiemnastowieczne szlachcianki dbały  o swoje włosy. Znajdziemy naukowy esej o kolczykach w historii świata, wywód na temat inspiracji włoską kulturą, sztuką i wzornictwem w projektowaniu czapek i kapeluszy, a także analizę nakryć głowy żeńskich zgromadzeń zakonnych.

Dystychy Katona, przekład, wstęp i opracowanie Dominika Budzanowska-Weglenda.

„Nie wstydź się, że chcesz poznać to, czego nie wiesz. Chwałę przynosi coś wiedzieć, hańbę nie chcieć niczego się uczyć”. Przypisywany Katonowi Starszemu zbiór sentencji moralnych powstały na przełomie III i IV wieku ne., znany był w Europie od średniowiecza do XIX wieku. Ten podręcznik zasad moralnych i mądrości życiowych ujętych w sentencje, wykorzystywany był do nauki łaciny, do Polski dotarł na przełomie XII i XIII wieku. Obecnie edycja opiera się na XVI wiecznym wydaniu niemieckim i zawiera umieszczone obok siebie teksty łaciński i polski. Uniwersalne zalecenia autora: „nie wchodź zanim Cię nie zawołają”, „gniewaj się (tylko) w ważnych sprawach”, „pamiętaj o doznanym dobrodziejstwie” czy „stosuj prawo, któreś sam ustanowił”, „nie kłam w żadnej sprawie”, pozostają aktualne także dziś.

Listy 1969-1996. Jerzy Giedroyc, Michaił Heller, opracował, przełożył z rosyjskiego, wstępem i przypisami opatrzył Wojciech Stanisławski.

Wymiana listów między redaktorem paryskiej „Kultury” a wybitnym rosyjskim intelektualistą, badaczem historii Rosji i ZSRR, Michaiłem Hellerem, trwała 28 lat. Jerzy Giedroyc pozostawił po sobie imponującą spuściznę epistolograficzną, korespondencja z Hellerem zajmuje w niej jednak miejsce szczególne. Wojciech Stanisławski pisze we wstępie do wydanego z pietyzmem zbioru korespondencji, że Michaił Heller, był dla twórcy „Instytutu Literackiego” nie tylko źródłem szczegółowych informacji, tropów, nieraz plotek czy bezcennym pośrednikiem w relacjach z rosyjską emigracją, ale tez partnerem wymiany myśli na temat strategii i horyzontów możliwej współpracy polsko-rosyjskiej, relacji Polski z Rosją, a często po prostu pierwszym recenzentem czy krytykiem pomysłów i koncepcji Jerzego Giedroycia.

Nasze wydawnictwo zaprasza do zapoznania się z bogatą ofertą e-booków (wersji książek w PDF) na stronie wydawnictwa: https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/65-e-booki

I poleca książki:

Magiczne Oświecenie prof. Jana Zielińskiego

Rytm Natury. O życiu i rzeźbiarstwie Grzegorza Pecucha (1923-2008) autorstwa Katarzyny Chrudzimskiej-Uhery.

i Zbigniew Herbert, Karl Dedecius. Kochany Karolu, Mecenasie i Ciemiężco”. Listy 1959–1994 (dostęp BEZPŁATNY)

17 sierpnia 2023