Dialog, relacje, dziecko i kompetencje to słowa, jakie padały najczęściej podczas sympozjum naukowego na kampusie Wóycickiego UKSW, poświęconego pracy nauczyciela wczesnej edukacji.
Sympozjum “Nauczyciel wczesnej edukacji – od teoretyka do praktyka” zorganizowała Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Wczesnej Edukacji.
Rozmowa toczyła się wokół pracy nauczycieli w czasach pokoju i podczas wojny. Kontekst wojny na Ukrainie przywołała prof. dr hab. Tetiana Matusevych z katedry UNESCO ds. edukacji naukowej, pracująca na kijowskim Narodowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. Dragomanowa. Jej relacja z pierwszej ręki uzmysłowiła uczestnikom sympozjum jak odmiennie wygląda praca nauczycieli i, szerzej, kwestia edukacji na Ukrainie w obecnym czasie.
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego przybliżyła zebranym temat „kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji”, podkreślając wyjątkową rolę nauczyciela w życiu dziecka, szczególnie w okresie przedszkolnym i pierwszych klasach szkoły podstawowej.
Podczas sympozjum miała miejsce premiera “Słownika wyrazów ratujących życie”, pod redakcją dr. Michała Palucha z Wydziału Nauk Pedagogicznych. Publikacja zawierająca wyrażenia i zwroty mające szczególne znaczenie w obliczu wojny powstała z inicjatywy dr. Michała Palucha i ukraińskiego psychologa Aleksandra Tereszczenki. Powołany przez dr. Palucha komitet redakcyjny, złożony m.in. z językoznawców, antropologów i pedagogów, usystematyzował zebrany materiał, nadając hasłom definicje i konteksty.
Premierze „Słownika wyrazów ratujących życie” towarzyszyło wystąpienie dr. Palucha zatytułowane: „Nauczyciel-Wojna-Słowa. Przywracanie wzroku, słuchu i mowy w okresie powojnia”.
Teoretyczne rozważania prelegentów wzbogaciły praktyczne wskazówki dyrektorów szkołł i przedszkoli: Wiktoria Kowalska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola UKSW, Agnieszka Murawska, dyrektor Dwujęzycznego Przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia, Magdalena Kołakowska, dyrektor Przedszkola nr 2 W Stumilowym Lesie i Justyna Wróbel, dyrektor Modelowej Szkoły Podstawowej Montessori .
Nad całością sympozjum czuwały i moderowały debatę: mgr Katarzyna Błażejewska i dr Ewelina Rzońca.