Przejdź do treści

Forum wymiany doświadczeń i pomysłów. V Tydzień Jakości Kształcenia

Przyszłość szkolnictwa wyższego z zastosowaniem nowych metod dydaktycznych w dobie rewolucji technologicznej były w centrum debaty akademickiej podczas V Tygodnia Jakości Kształcenia.

Podczas TJK  odbyło się ponad 40 wykładów, seminariów, warsztatów i szkoleń, w których udział wzięło ok. 600 osób – studenci, doktoranci, wykładowcy i pracownicy administracji UKSW. W pierwszym, rozpoczynającym TJK seminarium dotyczącym jakości kształcenia wzięły udział władze dziekańskie i członkowie Komisji Jakości Kształcenia.

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia

– Dziękuję wszystkim uczestnikom wydarzenia, które już po raz piąty łączy naszą społeczność akademicką – powiedziała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia. – Dziękuję dziekanom, pracownikom akademickim, administracyjnym, studentom, doktorantom i organizatorom Tygodnia Jakości Kształcenia, w szczególności zaś pracownikom Działu Innowacji  Dydaktycznych i szkoleń i Centrum Wsparcia Dydaktyki.

Nowe strategie w dydaktyce

Uczestnicy TJK mieli okazję zapoznać się ze sposobami tworzenia nowoczesnych programów studiów, strategiami w dydaktyce akademickiej, tutoringiem akademickim, a także z międzynarodowymi programami mobilności Erasmus+.

Podczas Tygodnia Jakości Kształcenia na kampusie Wóycickiego

W programie TJK znalazły się praktyczne wykłady i warsztaty poświęcone zagadnieniom tak różnym jak wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauce i administracji, tworzenie treści promujących naukę w mediach społecznościowych czy planowanie kariery począwszy od tworzenia CV i przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej.

Piotr Ulrich z Biura Komunikacji i Promocji UKSW w czasie prezentacji nt. mediów społecznościowych

Po raz pierwszy w historii Tygodnia Jakości Kształcenia odbyły się warsztaty dydaktyczne przeznaczone dla nauczycieli akademickich dotyczyły m.in. wprowadzania innowacyjnych metod nauczania, modelu uniwersalnego projektowania zajęć, budowania relacji ze studentami i wykorzystania technologii cyfrowych w edukacji.

Kompetencje XXI wieku

Podsumowując TJK dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia, nazwała jakość kształcenia „priorytetową powinnością” każdego nauczyciela akademickiego. Prorektor przyznała, że zgodnie ze swą  „misją i odpowiedzialnością społeczną” uczelnie powinny podążać za zmianami zachodzącymi w świecie. Dlatego oprócz przekazywania „wiedzy i umiejętności”, kluczowe  stało się wymagające szczególnego zaangażowania interdyscyplinarne „kształtowanie kompetencji społecznych”. Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. wśród najważniejszych „kompetencji XXI wieku” wymieniła krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania złożonych problemów, kreatywność, komunikację i współpracę, zaś wśród szczególnie pożądanych cech umożliwiających odnalezienie się w obliczu wyzwań rzeczywistości – ciekawość, wytrwałość, elastyczność i zaangażowanie.

– Analizy edukacyjne wskazują, że wykształceniu tych umiejętności i cech sprzyjają formy i programy kształcenia  umożliwiające samodzielne modelowanie tempa, trybu i sposobu uczenia się – powiedziała Prorektor. – A to oznacza tworzenie elastycznych programów, dające możliwość tworzenia własnych ścieżek naukowych – dodała, przyznając, że jednym z największych wyzwań jest dziś dla akademików nieprzewidywalność świata w jakim żyjemy.

Uczestnicy Tygodnia Jakości Kształcenia podczas wykładu

Dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. podkreśliła, że treść programów nauczania, zgodnie z wytycznymi międzynarodowych gremiów akademickich, jest pozostawiona „autonomicznym decyzjom uczelni”. Zaznaczyła, że postęp technologiczny wymusza zasadniczą zmianę w podejściu do kształcenia, szczególnie zaś wymaga wdrażania metod pobudzających studentów do myślenia i działania, pod czujnym okiem wykładowców pełniących role mentorów.

Prorektor  przekazała, że na UKSW dobrą praktyką jest od dawna wprowadzanie innowacji i poprawa jakości kształcenia we współpracy ze studentami, otwarty dialog sprzyjający zaangażowaniu całej społeczności akademickiej w doskonalenie procesu dydaktycznego.

21 października 2024