Przejdź do treści

Praca w służbie cywilnej

Biuro Karier UKSW zorganizowało spotkanie dotyczące możliwości kariery w służby cywilnej.

O pracy w służbie cywilnej zainteresowanym studentom i absolwentom opowiadali przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Jacek Niewiarowski, radca z Wydziału Komunikacji i Organizacji przedstawił historię służby cywilnej, jej organizację i sposób funkcjonowania. Zwrócił uwagę na fakt, iż służba ta ma rangę konstytucyjną, początki jej funkcjonowania sięgają 1922 roku, kiedy została powołana uchwałą sejmu. Obecnie wzrasta średnia wieku w korpusie, stąd też wiele miejsc pracy czeka na nowych pracowników, w szczególności absolwentów uczelni wyższych.

Przedstawił statystyki, z których wynika, że prawie 120 tysięcy urzędników pracuje w 1741 urzędach. – Nie ma dziedziny życia społecznego czy gospodarczego w którym Służba Cywilna nie miałaby swoich przedstawicieli – podsumował Jacek Niewiarowski.

System rekrutacji do służby przybliżyła Katarzyna Maliszewska z Wydziału Kadr Służby Cywilnej. Zwróciła uwagę na podstawowe warunki zatrudnienia, którymi są: obywatelstwo polskie, korzystanie z pełni praw publicznych, brak skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, posiadanie kwalifikacji wymaganych dla danego stanowiska, nieposzlakowana opinia oraz brak zatrudnienia w organach bezpieczeństwa państwa w okresie od 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 roku. Podkreśliła, że za prowadzenie naboru do danego urzędu odpowiada dyrektor generalny urzędu (albo kierownik urzędu, tam gdzie nie ma dyrektora generalnego)

Jakub Tyc i Michał Maciąg z Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego przedstawili zebranym ofertę kształcenia na tej uczelni, którapełni rolę rządowego centrum doskonalenia administracji publicznej. Misją szkoły jest wspieranie rozwoju neutralnych politycznie, kompetentnych i rzetelnych kadr administracji publicznej oraz upowszechnianie wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania zadań publicznych, w tym propagowanie innowacyjnych rozwiązań oraz najlepszych praktyk. Unikalny profil Szkoły oparty jest na założeniach: ciągłego rozwoju, analizie doświadczeń własnych i podmiotów o zbliżonym zakresie działania w kraju i za granicą, implementacji innowacyjnych projektów oraz aplikacyjnym charakterze zajęć.

– Bardzo się cieszę z nawiązania współpracy pomiędzy Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego a Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Jest to ważny krok w budowaniu pomostu między środowiskiem akademickim a administracją publiczną, który otwiera przed naszymi studentami i absolwentami nowe możliwości rozwoju zawodowego. Służba cywilna to filar sprawnie funkcjonującego państwa, a praca w jej strukturach wymaga nie tylko wysokich kwalifikacji, ale również poczucia misji i odpowiedzialności za dobro wspólne – wskazał prorektor ds. promocji i współpracy z otoczeniem UKSW dr hab. Sebastian Sikorski, prof. ucz

– Wierzę, że kompetencje i wartości wyniesione z naszego uniwersytetu pozwolą naszym absolwentom w przyszłości pełnić role wysokokwalifikowanych urzędników, którzy będą profesjonalnie i z oddaniem służyć społeczeństwu oraz przyczyniać się do rozwoju naszego kraju – dodał prorektor.

Służba cywilna to kluczowy element administracji publicznej, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu państwa i realizacji polityki publicznej. Jej głównym celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi obywateli oraz wdrażanie decyzji podejmowanych przez władze publiczne.

W skład służby cywilnej wchodzą pracownicy zatrudnieni w instytucjach publicznych, takich jak ministerstwa, urzędów wojewódzkich, samorządów lokalnych oraz innych organów administracji. Ich zadania obejmują m.in. przygotowywanie projektów aktów prawnych, prowadzenie analiz, a także obsługę klientów w zakresie różnych spraw administracyjnych.

16 stycznia 2025