– Kwestie edukacji wymagają głębokiego namysłu, aby wdrażać działania odpowiadające na potrzeby współczesnego człowieka – powiedziała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia UKSW, podczas debaty eksperckiej zorganizowanej przez Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW.
Było to pierwsze spotkanie w ramach projektu realizowanego wspólnie z Warszawskim Centrum Innowacji Społeczno-Edukacyjnych i Szkoleń, zatytułowanego „Innowacje w przygotowaniu i doskonaleniu zawodowym i naukowym nauczycieli wchodzących do zawodu. Międzynarodowe aspekty porównawcze”, które odbyło się na kampusie przy ul. Wóycickiego.

W wystąpieniu wprowadzającym prof. Fidelus podkreśliła, że edukacja to obszar wymagający szczególnej refleksji:
– W dobie dynamicznych zmian społecznych i technologicznych kluczowe staje się dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb współczesnego człowieka. Zarówno proces uczenia się, jak i przygotowanie do życia zawodowego ewoluują, a naszym – pedagogów i edukatorów – zadaniem jest świadome reagowanie na te przemiany. W centrum tej refleksji powinny znaleźć się pytania o to, jaka powinna być szkoła i uniwersytet przyszłości. Musimy tworzyć edukację rozwijającą tzw. kompetencje przyszłości – umiejętność krytycznego myślenia, kreatywność, współpracę i elastyczność. To właśnie one będą fundamentem przygotowania młodych ludzi do wyzwań, których jeszcze dziś nie potrafimy w pełni przewidzieć.
Zwróciła również uwagę na zmianę podejścia do planowania strategii w placówkach edukacyjnych:
– Współczesność, cechująca się dużą zmiennością i nieprzewidywalnością, wymusza elastyczne podejście do planowania. Dlatego tak istotne są debaty o przyszłości edukacji, innowacjach pedagogicznych i modelach nauczania. Wierzę, że dzięki wspólnym działaniom możemy sprostać wyzwaniom stojącym przed edukacją – mądrze, odpowiedzialnie i z myślą o przyszłości – zakończyła prof. Fidelus.
Ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, dyrektor Instytutu Pedagogiki WNP UKSW, zwrócił uwagę na znaczenie innowacyjności. Przypomniał o przyznanej kilka lat temu nagrodzie Lumen za projekt łączący rozwiązania technologiczne z humanistyką i naukami społecznymi oraz o powstaniu Centrum Technologii Informacyjnych dla Humanistyki i Nauk Społecznych UKSW. Przywołał również słowa ekonomisty prof. Witolda Orłowskiego, który na pytanie „Czym jest innowacyjność?” odpowiedział, że to stan umysłu.
– Bez myślenia i świadomości trudno mówić o innowacyjności – podkreślił ks. prof. Dziekoński. – Laboratoria w naszym trzecim kampusie w Dziekanowie Leśnym powstały nie tylko z myślą o biznesie, ale również o interdyscyplinarności. Są dedykowane także naukom społecznym i pedagogice. UKSW to dobre miejsce, by mówić o innowacyjności – zaznaczył.

W pierwszym panelu dyskusyjnym, moderowanym przez prof. dr hab. Renatę Nowakowską-Siutę oraz dr Agnieszkę Klimską, udział wzięli:
- prof. dr hab. dr h.c. multi Zbyszko Melosik (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu),
- ks. prof. dr hab. Marian Nowak (Katolicki Uniwersytet Lubelski),
- dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz.,
- ks. dr hab. Stanisław Chrobak, prof. ucz. (UKSW).

Dyskutowano o roli uniwersytetu jako kreatora zmian w dyscyplinie naukowej, jaką jest pedagogika.
Drugi panel, moderowany przez ks. dr. hab. Stanisława Chrobaka, prof. ucz., oraz dr Ewelinę Rzońcę, poświęcony był innowacjom pedagogicznym i przemianom w szkołach w Polsce i za granicą. Uczestniczyli w nim:
- prof. dr hab. Tomasz Gmerek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu),
- dr hab. Alina Wróbel, prof. ucz. (Uniwersytet Łódzki),
- ks. dr hab. Zbigniew Babicki, prof. ucz. (UKSW),
- prof. dr hab. Renata Nowakowska-Siuta (UKSW).
