Przejdź do treści

FAQ dla studentów

Drodzy Studenci,

realizując wytyczne JM Rektora UKSW określone w zarządzeniu nr 23/2020 z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 wśród społeczności akademickiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie do odwołania zostały zawieszone zajęcia na terenie Uniwersytetu. Jest to niecodzienna sytuacja dla każdego z nas. W tym okresie mnożą się pytania dotyczące kształcenia i funkcjonowania na uczelni Was – Studentów.

Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Nie jest to katalog zamknięty. Zachęcamy do kontaktowania się i zadawania pytań pod adres cws@uksw.edu.pl. Odpowiedzi na nie będziemy na bieżąco umieszczać na tej stronie.

Jak będą przebiegały wybory na UKSW?

W dniu 30 marca 2020 r. Uniwersytecka Komisja Wyborcza podjęła nową uchwałę w sprawie zmiany terminarza czynności wyborczych. Rozpisane są w nim poszczególne czynności wyborcze, zmierzające do wyboru Rektora UKSW, który powinien nastąpić do dnia 9 czerwca 2020 r. 

Czy w przypadku wznowienia zajęć na terenie UKSW obecność na zajęciach będzie obowiązkowa, nawet w sytuacji obawy o możliwość zarażenia się wirusem?

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że decyzja o terminie odwieszenia zajęć na uczelni będzie podyktowana przede wszystkim troską o zdrowie studentów i pracowników uczelni. Jednakże, jeżeli mimo wszystko wystąpi problem w możliwości uczestniczenia w zajęciach, z różnych powodów wynikających z wprowadzonego stanu epidemii, wykładowcy będą elastycznie podchodzić do formy zaliczenia zajęć. Kluczowym jest stały kontakt studenta z prowadzącym zajęcia.

Czy – po zaliczeniu przedmiotów i złożeniu pracy dyplomowej – będzie można bronić się wcześniej niż w „standardowym” terminie?

Tak.

Kiedy będą rozpatrywane podania studentów o egzamin komisyjny? Jak może zostać on przeprowadzony?

W trakcie zawieszenia zajęć na uczelni wszystkie podania studentów rozpatrywane są na bieżąco. Podania można wysyłać w formie elektronicznej (przez USOS lub skan). Istnieje również możliwość zorganizowania zaległego egzaminu w trybie online. Ze względu na fakt wprowadzenia pracy zdalnej na uczelni rozpatrzenie niektórych spraw może zająć nieznacznie dłuższy okres, jednak wszelkie podania studentów, także te o egzamin komisyjny, rozpatrywane są na bieżąco, a pracownicy dziekanatu informują o podjętej decyzji najczęściej mailowo.

Czy brak możliwości uczestnictwa w zajęciach zdalnych jest traktowany jako nieobecność i może skutkować niezaliczeniem etapu?

Zajęcia prowadzone metodą na odległość są zajęciami obowiązkowymi. Zdajemy sobie sprawę, że wielu studentów może mieć problem z tego rodzaju uczestnictwem wynikającym bądź z braku odpowiedniego sprzętu, bądź z innymi nieprzewidzianymi obowiązkami, które pojawiły się w tym czasie, dlatego w każdej sytuacji, w której występują problemy z realizacją zajęć przypominamy o konieczności kontaktu z prowadzącym zajęcia w celu ustalenia alternatywnej formy zaliczenia.

Czy w związku z zamknięciem bibliotek, ograniczeniem kwerendy bibliotecznej i prowadzenia badań przewiduje się możliwość przedłużenia studiów doktoranckich dla IV roku?

Tak, jest to podstawa do przedłużenia studiów doktoranckich o kolejny rok.

Czy egzaminy zostaną przeniesione, np. na wrzesień oraz czy zostanie obniżony próg ich zdawalności?

Aktualnie harmonogram roku akademickiego nie uległ zmianie. To oznacza, że sesja letnia odbywa się w czerwcu, a sesja poprawkowa we wrześniu. Być może zajdzie taka potrzeba, by wydłużyć semestr na kierunku, na którym realizacja zajęć w trybie online była utrudniona (np. na Wydziale Medycznym. Collegium Medicum), jednak nawet jeśli zajdzie taka potrzeba, nie przewidujemy, by była ona realizowana we wrześniu. Nie ma także podstaw do obniżenia standardów egzaminów czy progu ich zdawalności. Zajęcia realizowane metodą kształcenia na odległość powinny w pełni przygotować studentów do opanowania materiału z całego przedmiotu. Natomiast jako uczelnia jesteśmy przygotowani do tego, by egzaminy odbyły się w zmienionej formie, tj. przez internet.

Jak będą wyglądać zaliczenia osób, które mają w danym roku warunek?

Zaliczenia przedmiotów objętych wpisem warunkowym będą realizowane na takiej samej zasadzie jak zaliczenia przedmiotów wynikających z planu studiów.

Jak zostanie zrekompensowany brak elementów zajęć, które opierają się na bezpośrednim doświadczeniu? Czy zostanie przeznaczony specjalny czas na uzupełnienie tych braków po znormalizowaniu sytuacji?

Nauczyciele akademiccy pozostają do dyspozycji studentów w zakresie wsparcia i przekazywanej wiedzy. Jeżeli student ma potrzebę pogłębienia badanego tematu z pewnością otrzyma wiele ciekawych wskazówek i informacji od prowadzącego przedmiot zarówno w trakcie trwania semestru, jak i po jego zakończeniu.

Czy w obecnej sytuacji zamknięcia większości instytucji i ograniczonego dostępu do innych osób, może zostać usprawiedliwione zastosowanie w pracy magisterskiej innej formy badań?

Jak najbardziej jest to okoliczność, która uzasadnia zmianę formy prowadzonego badania, a nawet tematu pracy. Wszelkie wątpliwości należy wyjaśniać z promotorem. 

Czy przewiduje się możliwość zmniejszenia opłaty za studia, bądź przesunięcia terminu wymagalności opłaty dla studentów, którzy z powodu epidemii znaleźli się w ciężkiej sytuacji materialnej?

Biorąc pod uwagę fakt, że wielu studentów znalazło się obecnie w trudnej sytuacji materialnej istnieje możliwość ubiegania się o odroczenie terminu płatności za zajęcia. W tym celu należy złożyć podanie do Prorektora ds. studenckich i kształcenia za pośrednictwem właściwego Dziekana. W sytuacji wyrażenia zgody na odroczenie terminu płatności za studia odsetki nie będą naliczane.

Czy mogę się ubiegać o zawieszenie kredytu studenckiego?

Na wniosek kredytobiorcy, złożony do końca roku akademickiego 2019/2020, będzie możliwe zawieszenie spłaty kredytu studenckiego o okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

Czy rok akademicki zostanie wydłużony?

Rok akademicki 2019/2020 trwa do 30 września 2020 r. i zgodnie z rekomendacjami MNiSW nie planuje się jego przedłużenia. W okresie zawieszenia zajęć na UKSW wszystkie zajęcia prowadzone są w trybie online zapewniając realizację programu studiów. 

Gdzie i kiedy będzie można przedłużyć legitymację studencką?

Przedłużenie ważności legitymacji studenckich, doktoranckich i legitymacji służbowych nauczyciela akademickiego bez obowiązku potwierdzania ich ważności na czas ograniczenia funkcjonowania uczelni lub zawieszenia na nich kształcenia oraz 60 dni po jego zakończeniu.

W jaki sposób będą prowadzone zajęcia w trybie online? Czy będą to wideokonferencje?

Rekomendowanym narzędziem do prowadzenia zajęć w e-learningu jest platforma Moodle. Nauczyciele akademiccy mogą wybrać także inne formy kontaktu ze studentem między innymi: kanał YouTube, aplikacja MS Teams. Wybór metody kształcenia należy do wykładowcy.

Czy w okresie zawieszenia zajęć mogą odbywać się egzaminy poprawkowe, komisyjne lub indywidualne konsultacje?

Dopuszcza się zorganizowanie egzaminu poprawkowego, komisyjnego lub indywidualnych konsultacji z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i wyrażeniu zgody wszystkich zainteresowanych. W każdym przypadku o zorganizowaniu tego rodzaju spotkania decyduje Dziekan właściwego Wydziału. Należy jednak pamiętać, że wejście na teren Uczelni możliwe jest tylko za okazaniem legitymacji studenckiej.

Czy w związku z odwołaniem zajęć termin sesji egzaminacyjnej letniej zostanie przesunięty?

Zakończenie roku akademickiego pozostaje w niezmienionym terminie tj. 30 września 2020 r. jednakże rozważana jest możliwość zmiany harmonogramu roku akademickiego poprzez przesunięcie okresu zajęć dydaktycznych i sesji egzaminacyjnej w przypadku przedłużającego się okresu obowiązywanie decyzji Rektora UKSW o zawieszeniu prowadzenia zajęć na terenie uczelni.

Czy uległy przesunięciu terminy realizacji obowiązkowych praktyk?

Tak. Wszyscy studenci, którzy mają problem z odbyciem i rozliczeniem praktyk będą mogli liczyć na przedłużenie terminu realizacji a nawet przeniesienie obowiązku ich zaliczenia na kolejny semestr.

Czy pracownicy Dziekanatów i innych jednostek obsługujących studentów pracują normalnie?

Zgodnie z przepisami wewnętrznymi, na dzień 23 marca 2020 r., praca administracji UKSW została ograniczona i odbywa się w formie pracy zdalnej oraz poprzez pełnienie dyżurów w każdej jednostce w godzinach 9:00-14:00. Na stronach internetowych wydziałów można znaleźć dokładne informacje dotyczące pracy dziekanatów oraz możliwości kontaktu. Należy pamiętać o tym, że zalecaną formą jest kontakt telefoniczny bądź mailowy.  

Czy wykładowcy pełnią dyżury w dotychczasowych terminach?

Dyżury nauczycieli akademickich, w czasie zawieszenia zajęć na terenie UKSW, prowadzone są w trybie online. W wyjątkowych przypadkach, przy akceptacji zainteresowanych, Dziekan może wyrazić zgodę na konsultację w trybie stacjonarnym. Wtedy zostaje wyznaczony termin i miejsce takiej konsultacji.

Czy wykładowcy mogą wymagać obecności studentów na webinariach organizowanych w godzinach zajęć zgodnie z planem?

Tak. Jeżeli zajęcia są obowiązkowe wykładowca również przy zastosowaniu metod uczenia na odległość ma prawo wymagać obecności.

Kiedy i w jaki sposób będą odrabiane zajęcia?

Obecnie nie planuje się odrabiania zajęć gdyż wszystkie obowiązkowo prowadzone są w trybie online. W przypadku pojawienia się takiej konieczności studenci będą na bieżąco informowani o sposobie i terminach ich realizacji.

Czy maile kierowane przez studentów do jednostek UKSW mogą być wysyłane z innych domen niż uksw.edu.pl?

Nie. Wszystkie zapytania, podania czy wnioski należy wysyłać z domeny uksw.edu.pl lub przez system Usosweb

Co ze składaniem i obroną prac dyplomowych?

Prace dyplomowe zatwierdzone przez promotora należy wgrać przez system APD. Termin obrony pracy zostanie wyznaczony po okresie obowiązywania zarządzenia Rektora UKSW o zawieszeniu zajęć na UKSW.

Czy w trakcie zawieszenia zajęć będą podejmowane decyzje o skreśleniu z listy studentów osób, które nie zaliczyły sesji zimowej lub zalegają z płatnościami?

Nie. W trakcie zawieszenia zajęć nie będą rozpoczynane procedury w sprawie skreślenia z listy studentów.

Czy mogę korzystać z zasobów biblioteki uniwersyteckiej?

Biblioteka główna UKSW jak i biblioteki wydziałowe zostały zamknięte. Istnieje jednak możliwość korzystania z elektronicznych zasobów biblioteki. Wykaz dostępnych materiałów oraz sposób logowania dostępny jest na stronie biblioteki pod adresem https://biblioteka.uksw.edu.pl/pl/node/1109.

Czy w związku z zamknięciem biblioteki, będą naliczane kary za niezwrócenie książek w terminie?

Nie. Naliczenie kary za nieterminowy zwrot wypożyczonych książek zostaje zawieszone na czas zamknięcia bibliotek wydziałowych i biblioteki ogólnej.

Czy w trakcie odwołanych zajęć będą rozpatrywane wnioski w sprawie przyznawania stypendiów socjalnych, zapomóg i innych świadczeń?

Tak. Wszystkie wnioski o przyznanie świadczeń z Funduszu Pomocy Socjalnej są rozpatrywane zgodnie z harmonogramem a wypłaty stypendiów dla studentów i doktorantów odbywają się zgodnie z zapisem regulaminu świadczeń dla studentów, czyli do ostatniego dnia każdego miesiąca.

Jaka jest procedura składania wniosków o stypendium socjalne, dla osób niepełnosprawnych oraz zapomogi dla studentów i doktorantów?

Osoby, które chcą złożyć wniosek o niniejsze stypendia muszą zarejestrować go w systemie Usosweb, następnie wygenerować z Usosweb PDF wniosku wraz z oświadczeniem o dochodach i wysłać oba dokumenty do pracownika Działu Pomocy Materialnej dla Studentów. Termin składnia wniosków został wydłużony. W przypadku przesłania wniosku pocztą polską lub mailowo do 20 kwietnia br. stypendium zostanie przyznane od miesiąca kwietnia. Po przywróceniu funkcjonowania Uczelni studenci zobowiązani będą do dostarczenia oryginalnych dokumentów potwierdzających sytuację dochodową oraz wniosku i oświadczenia o dochodach własnoręcznie podpisanych.

Jakie dokumenty należy złożyć by móc ubiegać się o zapomogę z tytułu utraty dochodów w związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego?

Student do wniosku o zapomogę powinien dostarczyć zaświadczenie od pracodawcy w formie skanu lub zdjęcia. W treści zaświadczenia pracodawca powinien wskazać, że pracownik utracił źródło dochodu spowodowane ograniczeniami w funkcjonowaniu pracodawców związanymi z sytuacją zagrożenia epidemicznego.

Czy studenci UKSW mogą liczyć na wsparcie psychologiczne?

Tak. Na UKSW prowadzone są konsultacje psychologiczne przez doświadczonych psychologów za pomocą Skype’a lub innych komunikatorów internetowych. Aby umówić się konsultację należy wypełnić formularz dostępny na stronie:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeKtemyEVojbotdeSpd0l-87hAb9Dul-yT43oJUl7fnUWfAOw/viewform?usp=sf_link.

Czy mogę wejść na teren UKSW?

Wejście na teren UKSW możliwe jest tylko za okazaniem ważnej legitymacji studenckiej, należy jednak pamiętać o konieczności ograniczenia kontaktu osobistego.

Czy na terenie UKSW funkcjonują bufety lub inne punkty gastronomiczne?

Nie. Wszystkie punkty gastronomiczne zostały zamknięte do odwołania.

01 stycznia 2020