Dr Dariusz Karaś z Instytutu Ekonomii i Finansów WSE UKSW otrzymał dofinansowanie w ramach konkursu Miniatura 5 organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Na realizację projektu „Identyfikacja rozwoju etnocentryzmu konsumenckiego w czasie pandemii” naukowiec otrzyma 49 500 zł.
Celem projektu jest weryfikacja czy aktualna sytuacja pandemiczna, której efektem był tzw. lockdown gospodarczy, wpływa na postawy konsumenckie przejawiające się wzrostem poziomu etnocentryzmu. W szczególności zaś, zweryfikowanie czy generowanie konkretnych emocjonalnych komunikatów skłania konsumentów do wspierania rodzimej gospodarki. Badaniem objęte zostaną kraje Europy Środkowo-Wschodniej, Europy Zachodniej i Południowej.
W okresie kryzysów często pojawiają się kampanie promujące kupowanie rodzimych produktów, co jest postrzegane i przedstawiane jako czynnik warunkujący wzrost gospodarczy i przeciwdziałający kryzysowi. Wnioski z dotychczasowych badań sugerują, że w przypadku zagrożenia gospodarczego kraju, co sugerują informacje o spadku dynamiki PKB, a z czym mamy do czynienia w czasie kryzysu pandemicznego, społeczeństwo może odczuwać potrzebę wsparcia krajowej gospodarki poprzez zakup rodzimych produktów.
Jak wyjaśnia dr Dariusz Karaś w czasach trudnych dla gospodarki i związanymi z tym zawirowaniami na rynku, szczególnego znaczenia dla decyzji zakupowych nabiera pochodzenie produktów.
– Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów i przekonani, że wybór produktów krajowych wpływa korzystnie na rozwój gospodarki i poprawę sytuacji ekonomicznej społeczeństwa. Pytaniem otwartym pozostaje jak przekonać konsumenta do zakupu regionalnych produktów. Na tym skupia się właśnie projekt, którego wyniki pozwolą na określenie jaka kampania – nastawiona na ukazywanie korzyści dla gospodarki czy zagrożeń dla społeczeństwa, przekona bardziej do zakupywania produktów krajowego pochodzenia.
Dr Dariusz Karaś jest absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorem nauk ekonomicznych specjalności ekonometria, obecnie wicedyrektorem Instytutu Ekonomii i Finansów Wydziału Społeczno-Ekonomicznego UKSW. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako specjalista ds. analiz i ekspert oceny projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. Prowadzi badania z obszaru ekonomii behawioralnej z zastosowaniem narzędzi teorii gier w kontekście optymalności i racjonalności alokacji zasobów oraz czynników determinujących nieracjonalne decyzje.