Troje naukowców UKSW otrzymało granty na łączną sumę ponad 1 mln. 300 tysięcy złotych z programów Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki oraz Narodowego Centrum Nauki.
Dr hab. Joanna Komorowska, prof. ucz. z WNH pozyskała 188 300 zł. z modułu Uniwersalia 2.2. Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki na realizację projektu pt. „Martianus Capella De nuptiis Philologiae et Mercurii”. Nadrzędnym celem projektu jest opracowanie przekładu całości dzieła Marcjana Kapelli „O zaślubinach Filologii i Merkurego” z V w. wraz z naukowymi komentarzami.
– Efektem dodatkowym powinny być publikacje na temat szczegółowych kwestii dotyczących wykorzystanych przez autora źródeł, zagadnień metryki i poetyki – zaznacza prof. Komorowska.
Projekt realizowany będzie przez czteroosobowy zespół badaczy z UKSW, Ignatianum oraz Wydawnictwa KUL przez trzy lata.
Laureatami konkursów Narodowego Centrum Nauki są z kolei dr Radosław Rogoza z WFCH oraz dr Katarzyna Stankiewicz WSnR.
Dr Rogoza otrzymał grant w wysokości 866 300 zł na realizację projektu „Życie i odcienie nadwrażliwego narcyzmu: Odkrywając intra- i inter-personalne konsekwencje narcyzmu nadwrażliwego przez pryzmat modelu nadwrażliwej izolacji i wrogości”. Celem projektu jest stworzenie portretu wewnętrznego funkcjonowania osób z osobowością narcystyczną oraz poznanie jak takie osoby wchodzą i utrzymują relacje z innymi ludźmi. Wokół tych dwóch obszarów zaplanowano cztery odrębne badania, które pozwolą poznać i lepiej zrozumieć ten typ osobowości.
– Opracujemy portret psychologiczny narcyza nadwrażliwego. Portret, który pomoże w lepszym zrozumieniu tego, jak tacy ludzie żyją ze sobą oraz z innymi – wyjaśnia dr Rogoza.
Dr Katarzyna Stankiewicz uzyskała dofinansowanie 269 720 zł na badania pt. „Adaptacja szkolna dzieci z rodzin migrantów powrotnych. Perspektywa nauczycieli i rodziców”. Projekt pozwoli poznać i zrozumieć proces adaptacji szkolnej dziecka z rodziny polskich migrantów, którzy powracają do Polski po dłuższym okresie życia za granicą. Badania będą prowadzone z perspektywy nauczycieli i rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu i efektów oraz uwarunkowań i znaczenia adaptacji – zarówno dla dziecka, jak i dla całej rodziny, w kontekście procesu (re)integracji społecznej.
– Poszukuję odpowiedzi na pytanie o to, czym charakteryzuje się proces adaptacji. Dalsze pytania dotyczą uwarunkowań tego procesu, jego efektów, jak również znaczenia. Interesuje mnie również potencjał współpracy między nauczycielami a rodzicami w zakresie wspierania adaptacji i integracji ucznia oraz całej rodziny po powrocie do kraju – zaznacza dr Stankiewicz.
Wykaz otwartych konkursów jest na dostępny na stronie Biura ds. Badań Naukowych UKSW: https://bbn.uksw.edu.pl/konkursy_maj_2021