Przejdź do treści

Jan Paweł II w Tajlandii

tajlandia strKonferencji z udziałem nuncjusza apostolskiego w Polsce, abp. Salvatore Pennacchio odbyła się na UKSW 7 grudnia.

JPII w Tajlandii UKSW 07.12 2Otwarcia konferencji dokonał rektor UKSW ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, który witając gościa specjalnego nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Salvatore Pennacchio, podkreślił, że spotkanie to wpisuje się w dość bogatą tradycję naukową Wydziału Teologicznego UKSW, który podejmuje też tematykę działalności misyjnej Kościoła, włączając się w przygotowanie i kształcenie misjonarzy. „Misje w Tajlandii to obszar bardzo ciekawy i ważny dla naukowych badań, gdzie katolicy stanowią bardzo małą grupę populacji tajlandzkiej. Sympozjum to daje okazję do zastanowienia się nad relacjami między chrześcijanami a większością buddyjską tam zamieszkującą” – zauważył Ksiądz Rektor.

Ze strony organizatorów konferencji Katedry Misjologii Instytutu Dialogu Kultury i Religii WT UKSW oraz Instytutu Papieża Jana Pawła II gości przywitał ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, dziekan Wydziału Teologicznego UKSW. Przypomniał, że jest to już 12 konferencja z serii „Jan Paweł II w …” zorganizowana przez Katedrę Misjologii wraz z Instytutem Papieża Jana Pawła II. Tym razem organizatorzy zaprosili do przyjrzenia się dwudniowemu pobytowi Jana Pawła II w Tajlandii w dniach 10-11 maja 1984 r.

Część referatową rozpoczął nuncjusz, abp Salvatore Pennachio, przedstawiając historię relacji dyplomatycznych między Stolicą Apostolską a Tajlandią. Początki tych relacji sięgają XVII w. Wizyta papieża Jana Pawła II w Tajlandii poprzedzona była trzema wizytami tajlandzkiej pary królewskiej w Watykanie, za czasów papieży Leona XIII, Piusa XI i Jana XXIII. Abp Pennachio podzielił się też wrażeniami ze swojej siedmioletniej misji dyplomatycznej w Tajlandii, a szczególnie pamięcią Tajlandczyków o wizycie Jana Pawła II w ich kraju. Ksiądz Arcybiskup podkreślił przyjazne stosunki między niewielką grupą katolików, którzy stanowią niecały 1% populacji tajlandzkiej, a wyznawcami większości buddyjskiej (95%).JPII w Tajlandii UKSW 07.12 21

Następnie radca Ambasady Królestwa Tajlandii w Polsce minister Thachaphorn Suntrajarn przybliżyła sytuację społeczno-polityczną swojej ojczyzny, zaznaczając, że Tajlandczycy mają zapewnioną wolność obywatelską i religijną. Nawiązując do wizyty Jana Pawła II w maju 1984 r. podkreśliła, że Jan Paweł II został zapamiętany jako orędownik pokoju, sprawiedliwości i przebaczenia. Szczególnym dowodem na to były jego odwiedziny w obozie dla uchodźców z Wietnamu, Birmy, Kambodży i inny krajów, którzy schronili się w Tajlandii. Także jego odwiedziny w świątyni buddyjskiej i spotkanie z jej najwyższym przedstawicielem były dużym krokiem na drodze dialogu międzyreligijnego – podkreśliła Pani Minister.

O buddyzmie jako fenomenie społeczno-religijnym scalającym państwo tajskie mówiła dr hab. Joanna Grela z Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prelegentka przedstawiła aktywizm nie tylko religijny, ale również społeczny wyznawców religii buddyjskiej, zwłaszcza mnichów.
Obecność wizyty Jana Pawła II w Tajlandii w mediach społecznościowych przeanalizował dr Juliusz Iwanicki z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu, zauważając, że mimo iż w czasach wizyty nie było jeszcze powszechnie używanego Internetu i związanych z nim mediów społecznościowych, pielgrzymka papieska jest obecna w obecnych mediach, bo została utrwalona w ówczesnych mediach informacyjnych oraz encyklopedycznych, do których można obecnie dotrzeć poprzez Internet.
Formy dialogu międzymonastycznego chrześcijańsko-buddyjskiego omówił ks. dr hab. Piotr Piasecki OMI z Wydziału Teologicznego UAM. „W Polsce jest kilka klasztorów, gdzie dochodzi do wymiany doświadczeń między wyznawcami tych religii w zakresie medytacji, jak też i doktryny wiary obydwu religii” – poinformował ks. Piasecki.

Elementy nauczania Jana Pawła II podczas wizyty w Tajlandii wyłuszczył ks. dr hab. Zdzisław Struzik z Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW, podkreślając, że Jan Paweł II przybył do Tajlandii nie tylko jako orędownik pokoju, odwiedzając uchodźców, ale jako pasterz Kościoła, umacniając w wierze żyjących tam katolików, wzywając miejscowych hierarchów do jeszcze aktywniejszego działania na rzecz troski o tę małą wspólnotę.

Na koniec ks. dr hab. Wojciech Kluj z Wydziału Teologicznego UKSW, podsumowując konferencję przedstawił nieznane fakty z relacji tajlandzko-watykańskiech. Przybliżył pierwszą wizytę króla tajlandzkiego w Watykanie, która miała miejsce w 1897 r. podczas pontyfikatu Leona XIII, drugą   w 1934 r., kiedy to para królewska uczestniczyła w kanonizacji św. Jana Bosko, założyciela zgromadzenia księży salezjanów, posługujących wówczas w Tajlandii oraz trzecią w 1960 r., która owocowała nawiązaniem stosunków dyplomatycznych.

(tekst Mariola Krystecka, zdjęcia o. Tomasz Szyszka SVD)

JPII w Tajlandii UKSW 07.12 3   1foto JPII Tajlandia

08 grudnia 2017