Przejdź do treści

O przyszłości polskiej szkoły

konferencja alert minituraWsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców w okresie pandemii było głównym tematem konferencji, która odbyła się 29 września na UKSW. Przedstawiciele świata nauki dyskutowali o tym, jak szkoła odnalazła się w pandemii.

Konferencja „Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny” rozpoczęła cykl czterech wydarzeń w ramach Programu Wsparcia Psychologiczno-Pedagogicznego zainicjowanego i finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Program realizowany jest przez naukowców z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

 – Nasz uniwersytecki zespół badawczy prowadzi wiele działań, których celem jest wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców, u których pandemia objawiła się negatywnymi następstwami. Pomagają nam Koordynatorzy Wsparcia, którzy współpracują z nami na terenie całej Polski – powiedziała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz, prorektor ds. studenckich i kształcenia. – Dzisiejsza konferencja otwiera szeroką dyskusję na temat funkcjonowania polskiej szkoły. Pozwoli nam wyciągnąć konstruktywne wnioski dla praktyki edukacyjnej.

 DSC6361 Średnie

Na zdjęciu dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz, prorektor ds. studenckich i kształcenia

Wynikami badań nad kształceniem i szkołą podczas pandemii podzielili się prelegenci z wielu polskich uniwersytetów. Pierwszy głos zabrał dr hab. Jacek Pyżalski, prof. ucz. z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który mówił o tym, czego nauczył nas czas kryzysowej edukacji zdalnej na temat wykorzystania w edukacji technologii informacyjno-komunikacyjnych.  Ks. dr hab. Grzegorz Godawa, prof. ucz z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie opowiedział o sposobach radzenia sobie młodzieży w czasie lockdownu. Realne i wirtualne światy ucznia zdolnego były tematem wystąpienia Joanny Łukasiewicz-Wieleba, prof. ucz. z Akademii Pedagogiki Specjalnej. Dr hab. Kinga Lendzion z UKSW mówiła o edukacji domowej jako przykładzie edukacji alternatywnej.

Opisania negatywnych konsekwencji epidemii dla systemu szkolnego oraz konstruktywnych reakcji na te zagrożenia podjął się dr hab. Krzysztof Wojcieszek, prof. ucz. z Wyższej Szkoły Wymiaru Sprawiedliwości. Natomiast o tym, co z badań nad kształceniem na odległość w czasie pandemii wynika dla przyszłości polskiej szkoły, opowiedziały dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. ucz. oraz dr hab. Barbara Jankowiak, prof. ucz. z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Dr hab. inż. Janusz Morbitzer, prof. ucz. z Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej przedstawił referat pt. „Antropocen jako istotne wyzwanie współczesnej edukacji”.

– Cieszę się, że podczas dzisiejszej konferencji wybrzmiało, że wsparcia potrzebują wszystkie podmioty, które są w środowisku szkolnym, zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i rodzice – powiedział na zakończenie wydarzenia Wawrzyniec Roch Kowalski, zastępca Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

29 września 2021