Wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców w okresie pandemii było głównym tematem konferencji, która odbyła się 29 września na UKSW. Przedstawiciele świata nauki dyskutowali o tym, jak szkoła odnalazła się w pandemii.
Konferencja „Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny” rozpoczęła cykl czterech wydarzeń w ramach Programu Wsparcia Psychologiczno-Pedagogicznego zainicjowanego i finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Program realizowany jest przez naukowców z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
– Nasz uniwersytecki zespół badawczy prowadzi wiele działań, których celem jest wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców, u których pandemia objawiła się negatywnymi następstwami. Pomagają nam Koordynatorzy Wsparcia, którzy współpracują z nami na terenie całej Polski – powiedziała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz, prorektor ds. studenckich i kształcenia. – Dzisiejsza konferencja otwiera szeroką dyskusję na temat funkcjonowania polskiej szkoły. Pozwoli nam wyciągnąć konstruktywne wnioski dla praktyki edukacyjnej.
Na zdjęciu dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz, prorektor ds. studenckich i kształcenia
Wynikami badań nad kształceniem i szkołą podczas pandemii podzielili się prelegenci z wielu polskich uniwersytetów. Pierwszy głos zabrał dr hab. Jacek Pyżalski, prof. ucz. z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który mówił o tym, czego nauczył nas czas kryzysowej edukacji zdalnej na temat wykorzystania w edukacji technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ks. dr hab. Grzegorz Godawa, prof. ucz z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie opowiedział o sposobach radzenia sobie młodzieży w czasie lockdownu. Realne i wirtualne światy ucznia zdolnego były tematem wystąpienia Joanny Łukasiewicz-Wieleba, prof. ucz. z Akademii Pedagogiki Specjalnej. Dr hab. Kinga Lendzion z UKSW mówiła o edukacji domowej jako przykładzie edukacji alternatywnej.
Opisania negatywnych konsekwencji epidemii dla systemu szkolnego oraz konstruktywnych reakcji na te zagrożenia podjął się dr hab. Krzysztof Wojcieszek, prof. ucz. z Wyższej Szkoły Wymiaru Sprawiedliwości. Natomiast o tym, co z badań nad kształceniem na odległość w czasie pandemii wynika dla przyszłości polskiej szkoły, opowiedziały dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. ucz. oraz dr hab. Barbara Jankowiak, prof. ucz. z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Dr hab. inż. Janusz Morbitzer, prof. ucz. z Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej przedstawił referat pt. „Antropocen jako istotne wyzwanie współczesnej edukacji”.
– Cieszę się, że podczas dzisiejszej konferencji wybrzmiało, że wsparcia potrzebują wszystkie podmioty, które są w środowisku szkolnym, zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i rodzice – powiedział na zakończenie wydarzenia Wawrzyniec Roch Kowalski, zastępca Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki.