Przejdź do treści

Rekrutacja krok po kroku

Wyjaśniamy, jak proces rejestracji na studia na UKSW.

Studia stacjonarne

Studia, na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne (tzn. na podstawie określonych kryteriów tworzona jest lista rankingowa)

  1. Zarejestruj się na stronie www.irk.uksw.edu.pl i uzupełnij wymagane dane.
  2. Zapisz się na wybrany kierunek/kierunki studiów.
  3. Wnieś opłatę rekrutacyjną.
  4. Poczekaj na ogłoszenie punktacji oraz tzw. statusu kwalifikacji:
    • „zakwalifikowany” –  możesz składać dokumenty na Wydział, 
    • „wpisany na listę rezerwową” – oczekuj na ewentualne przesunięcie listy rankingowej, w kolejnych turach. Chyba że na twoim koncie widnieje wyraźny komunikat o możliwości złożenia dokumentów w pierwszej turze,
    • „niezakwalifikowany” nie bierzesz dalszego udziału w procesie rekrutacji. 

4a. Jeżeli zostałeś zakwalifikowany lub na koncie kandydata masz komunikat o możliwości złożenia dokumentów – złóż dokumenty w terminie podanym przez dany Wydział.

Studia, na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne (tzn. na podstawie określonych kryteriów tworzona jest lista rankingowa)

  1. Zarejestruj się na stronie www.irk.uksw.edu.pl i uzupełnij wymagane dane. 
  2. Zapisz się na wybrany kierunek/kierunki studiów. 
  3. Wnieś opłatę rekrutacyjną. 
  4. Poczekaj na ogłoszenie punktacji oraz tzw. statusu kwalifikacji: 
  • „zakwalifikowany” –  możesz składać dokumenty na Wydział, 
  • „wpisany na listę rezerwową” – oczekuj na ewentualne przesunięcie listy rankingowej, w kolejnych turach. Chyba że na twoim koncie widnieje wyraźny komunikat o możliwości złożenia dokumentów w pierwszej turze,
  • „niezakwalifikowany” nie bierzesz dalszego udziału w procesie rekrutacji. 

4a. Jeżeli zostałeś zakwalifikowany lub na koncie kandydata masz komunikat o możliwości złożenia dokumentów – złóż dokumenty w terminie podanym przez dany Wydział. 

Kontynuacja kierunku studiów

1. WYDZIAŁ BIOLOGII I NAUK O ŚRODOWISKU

BIOLOGIA

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są:

– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku biologia;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów na kierunku innym niż biologia, ale przyporządkowanym do dyscypliny biologia;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na co najmniej jednym kierunku z listy kierunków pokrewnych, wydany do roku 2019 włącznie.
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do jednej z dyscyplin – dotyczy dyplomów wydanych od 2020 roku.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie egzaminu pisemnego.

INŻYNIERIA ŚRODOWISKA

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są:

– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku inżynieria środowiska;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera na co najmniej jednym kierunku z listy kierunków pokrewnych, wydany do roku 2019 włącznie
-kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera na kierunku przyporządkowanym do jednej z dyscyplin – dotyczy dyplomów wydanych od 2020 roku.

Pozostali kandydaci z wymaganym tytułem zawodowym inżyniera kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie pisemnej.


2. WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

ADMINISTRACJA

Na podstawie średniej z toku studiów są przyjmowani absolwenci studiów I stopnia: administracja, stosunki międzynarodowe oraz absolwenci kierunków studiów I stopnia, II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich: przyporządkowanych do jednej z dyscyplin.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

BEZPIECZEŃSTWO W GOSPODARCE CYFROWEJ

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują oraz kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich przyporządkowanych do jednej z dyscyplin.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej

STOSUNKI I PRAWO MIĘDZYNARODOWE

Na podstawie średniej z toku studiów są przyjmowani absolwenci studiów I stopnia: administracja, stosunki międzynarodowe oraz absolwenci kierunków studiów I stopnia, II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich: przyporządkowanych do jednej z dyscyplin.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


3. WYDZIAŁ NAUK HISTORYCZNYCH

ARCHEOLOGIA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ

Na podstawie średniej z toku studiów są przyjmowani absolwenci studiów I stopnia: administracja oraz absolwenci kierunku studiów I archiwistyka i zarządzanie dokumentacją.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

HISTORIA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

HISTORIA SZTUKI

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

ZARZĄDZANIE DZIEDZICTWEM KULTUROWYM

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


4. WYDZIAŁ SPOŁECZNO-EKONOMICZNY

BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich kwalifikowani są na podstawie średniej ocen z toku studiów, przy czym kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich w jednej z dyscyplin, kwalifikowani są na poszczególne kierunki z uwzględnieniem preferencji punktowej w postaci wyższego o 20% mnożnika dla średniej ocen z toku studiów.

BIG DATA W ANALITYCE SPOŁECZNEJ

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich kwalifikowani są na podstawie średniej ocen z toku studiów, przy czym kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich w jednej z dyscyplin, kwalifikowani są na poszczególne kierunki z uwzględnieniem preferencji punktowej w postaci wyższego o 20% mnożnika dla średniej ocen z toku studiów.

EKONOMIA MENEDŻERSKA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich kwalifikowani są na podstawie średniej ocen z toku studiów, przy czym kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich w jednej z dyscyplin, kwalifikowani są na poszczególne kierunki z uwzględnieniem preferencji punktowej w postaci wyższego o 20% mnożnika dla średniej ocen z toku studiów.

POLITOLOGIA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich kwalifikowani są na podstawie średniej ocen z toku studiów, przy czym kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich w jednej z dyscyplin, kwalifikowani są na poszczególne kierunki z uwzględnieniem preferencji punktowej w postaci wyższego o 20% mnożnika dla średniej ocen z toku studiów.

SOCJOLOGIA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich, inżynierskich lub magisterskich kwalifikowani są na podstawie średniej ocen z toku studiów, przy czym kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich w jednej z dyscyplin, kwalifikowani są na poszczególne kierunki z uwzględnieniem preferencji punktowej w postaci wyższego o 20% mnożnika dla średniej ocen z toku studiów.


5. WYDZIAŁ TEOLOGICZNY

DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna przystępują do rozmowy kwalifikacyjnej.

SPECJALISTYCZNE STUDIA TEOLOGICZNE

Na studia magisterskie II stopnia w języku polskim:

Wynik końcowy postępowania kwalifikacyjnego złożony jest z dwóch składowych:

  • punktacji ze średniej z toku studiów (50% wyniku końcowego postępowania kwalifikacyjnego),
  • punktacji z egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej (50% wyniku postępowania kwalifikacyjnego).

Na studia magisterskie II stopnia w języku angielskim:

Podstawę przyjęcia na studia stanowi złożenie, po dokonaniu rejestracji w IRK, wymaganych dokumentów w wyznaczonych terminach, do momentu wyczerpania limitu miejsc, z zastrzeżeniem, że kandydaci muszą wykazać się znajomością języka angielskiego na odpowiednim poziomie.


6. WYDZIAŁ NAUK HUMANISTYCZNYCH

FILOLOGIA KLASYCZNA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku filologia lub filologia klasyczna albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż filologia lub filologia klasyczna, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny językoznawstwo lub literaturoznawstwo, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

FILOLOGIA POLSKA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku filologia polska albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż filologia polska, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny językoznawstwo lub literaturoznawstwo, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

FILOLOGIA WŁOSKA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku filologia włoska albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż filologia włoska, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny językoznawstwo lub literaturoznawstwo, kwalifikowani są w oparciu o średnią ocen z toku studiów.

Pozostali kandydaci przystępują do rozmowy kwalifikacyjnej.

KULTUROZNAWSTWO

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku kulturoznawstwo albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż kulturoznawstwo, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny nauki o kulturze i religii, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


7. WYDZIAŁ FILOZOFII CHRZEŚCIAJŃSKIEJ

FILOZOFIA

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są:

– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku filozofia;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na co najmniej jednym kierunku z listy kierunków określonych jako kierunki pokrewne;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do jednej z dyscyplin.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

OCHRONA ŚRODOWISKA

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są:

– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku ochrona środowiska;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na co najmniej jednym kierunku z listy kierunków określonych jako kierunki pokrewne;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do jednej z dyscyplin.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


8. WYDZIAŁ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZNY. SZKOŁA NAUK ŚCISŁYCH

CHEMIA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci, którzy nie posiadają dyplomu ukończenia studiów licencjackich na kierunku chemia, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

FIZYKA

Kwalifikacja dla osób po tym samym kierunku odbywa się podstawie średniej ocen z toku studiów .

Kandydaci, którzy nie posiadają dyplomu ukończenia studiów licencjackich na kierunku fizyka, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

INFORMATYKA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutują, kwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci, którzy nie posiadają dyplomu ukończenia studiów licencjackich na kierunku informatyka, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

MATEMATYKA

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na tym samym kierunku studiów, na który się rekrutująkwalifikowani są w oparciu o średnią z toku studiów.

Kandydaci, którzy nie posiadają dyplomu ukończenia studiów licencjackich na kierunku matematyka, kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


9. WYDZIAŁ NAUK PEDAGOGICZNYCH

PEDAGOGIKA

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się:

– absolwenci studiów I stopnia i II stopnia na kierunkach: pedagogika oraz pedagogika specjalna;

– absolwenci jednolitych studiów magisterskich na kierunkach: pedagogika specjalna oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Kwalifikacja odbywa się w oparciu o średnią z toku studiów.


10. WYDZIAŁ MEDYCZNY. COLLEGIUM MEDICUM

PIELĘGNIARSTWO

Warunkiem przyjęcia na studia jest ukończenie studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo.

Kwalifikacja odbywa się w oparciu o średnią z toku studiów.


11. WYDZIAŁ STUDIÓW NAD RODZINĄ

NAUKI O RODZINIE

Na podstawie średniej ocen z toku studiów kwalifikowani są:

– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku nauki o rodzinie;
– kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do jednej z dyscyplin

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

Kierunki studiów II stopnia objęte rozmowami kwalifikacyjnymi (dla pozostałych kierunków studiów stacjonarnych II stopnia rekrutacja na podstawie średniej ocen z toku studiów):

WYDZIAŁ BIOLOGII I NAUK O ŚRODOWISKU

biologia

Tezy szczegółowe

  1. Tkanki roślinne i zwierzęce – krótka charakterystyka.
  2. Porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej.
  3. Przemiana pokoleń u roślin (mszaki, paprotniki, nago- i okrytozalążkowe).
  4. Struktura i funkcje DNA.
  5. Królestwa organizmów żywych.
  6. Podstawy systematyki organizmów.
  7. Podstawy ewolucji organizmów.
  8. Anatomia funkcjonalna człowieka.
  9. Czynniki rozwoju człowieka.
  10. Antropogeneza.
  11. Czynniki ekologiczne ograniczające rozwój organizmów.

inżynieria środowiska

Tezy szczegółowe

  1. Aspekty związane z ochroną, wykorzystaniem i przekształcaniem zasobów środowiska przyrodniczego.
  2. Podział energetycznych zasobów przyrody.
  3. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
  4. Monitoring środowiska.
  5. Efekt cieplarniany i kwaśne deszcze.
  6. Metody przekształcania odpadów.
  7. Rekultywacja terenów zdegradowanych.
  8. Rodzaje i zasady działania oczyszczalni ścieków.
  9. Sposoby zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich z uwzględnieniem procesów uzdatniania.
  10. Komfort cieplny. Sposoby ogrzewania budynków, zadania, zalety, wady.

WYDZIAŁ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY. SZKOŁA NAUK ŚCISŁYCH:

Tezy szczegółowe

 Chemia

  1. Podstawowe obliczenia chemiczne.
  2. Podstawowa terminologia, nomenklatura związków chemicznych, zwyczajowe konwencje i jednostki chemiczne .
  3. Główne typy reakcji chemicznych i ich cechy charakterystyczne.
  4. Podstawy procedur stosowanych w analizie chemicznej i do określania właściwości substancji.
  5. Termodynamika w chemii.
  6. Kinetyka przemian chemicznych, kataliza oraz mechanistyczna interpretacja reakcji chemicznych.
  7. Charakterystyczne właściwości pierwiastków i ich związków w tym podobieństwa grupowe i ciągi zmienności w układzie okresowym.
  8. Właściwości i reaktywność związków organicznych.
  9. Podstawowe metody syntezy w chemii organicznej.

 Fizyka

  1. Struktura pasmowa ciał stałych i jej wpływ na właściwości fizyczne.
  2. Zasady termodynamiki i ich zastosowanie.
  3. Struktura materii i metody doświadczalne jej charakteryzacji.
  4. Podstawowe zasady mechaniki kwantowej.
  5. Stany skupienia materii i podstawowe teorie ich opisu.
  6. Metody obliczeniowe fizyki kwantowej.
  7. Reakcje jądrowe i cząstki elementarne.
  8. Metody pomiarowe stosowane w fizyce klasycznej.

 Informatyka

  1. Programowanie strukturalne i obiektowe: podstawowe konstrukcje programistyczne oraz składnia i semantyka języków programowania.
  2. Podstawowe struktury danych  stosowane w programowaniu i sposoby korzystania z tych struktur.
  3. Podstawowe  metody  projektowania, analizowania  i programowania algorytmów;  metody obliczeniowe i algorytmy stosowane do rozwiązywania typowych problemów informatycznych  (działania na kopcach, kolejkach i grafach).
  4. Systemy baz danych, modelowanie danych, składowanie i wyszukiwanie informacji.
  5. Systemy operacyjne ze szczególnym uwzględnieniem systemów klasy Unix i Windows.
  6. Technologie sieciowe i zasady bezpieczeństwa sieci.

 Matematyka

Podstawy rachunku prawdopodobieństwa: przestrzeń probabilistyczna, prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa, zdarzenia niezależne, zmienna losowa i charakterystyki jej rozkładu, podstawowe rozkłady (dwumianowy, geometryczny, Poissona, wykładniczy, normalny).Podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii mnogości: działania na zbiorach, relacja równoważności, relacja porządku, funkcje, równoliczność.

  1. Ciągi i szeregi liczbowe: definicja zbieżności, kryteria zbieżności szeregów liczbowych.
  2. Podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych wraz z badaniem przebiegu zmienności funkcji oraz poszukiwaniem ekstremów lokalnych i globalnych.
  3. Podstawy całkowania funkcji jednej i wielu zmiennych, interpretacja geometryczna i zastosowanie do obliczania pól powierzchni gładkich i objętości.
  4. Podstawy algebry liniowej: przestrzeń liniowa, baza, odwzorowanie liniowe, macierz odwzorowania liniowego, macierze i wyznaczniki, rozwiązywanie układów równań liniowych o stałych współczynnikach.
  5. Własności topologiczne podzbiorów przestrzeni euklidesowych i przestrzeni metrycznych.


WYDZIAŁ NAUK HISTORYCZNYCH 

archeologia

  1. Prezentacja przez kandydata/tkę konspektu pracy licencjackiej i dalszych planów związanych ze studiami II stopnia (zainteresowania naukowe, ewentualne propozycje tematu pracy magisterskiej);
  2. Scharakteryzuj różnicę pomiędzy inwazyjną i nieinwazyjną archeologią. Wymień metody, które są dla nich typowe.
  3. Metody datowania w archeologii;
  4. „Rewolucja” neolityczna na ziemiach polskich.
  5. Aktualne poglądy na temat etnogenezy Słowian

Literatura:

Buko A., Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej, Warszawa 2005.

Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Wielka historia Polski, t. 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich do VII wieku, Kraków1998.

Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2003.

Makowska A., Rączkowski W., Metody teledetekcyjne dla archeologów. Poradnik, cz. 1, Warszawa 2023.

Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie – metody – praktyka, Warszawa 2002.

 elektroniczne zarządzanie dokumentacją

  1. Prezentacja przez kandydata planów związanych ze studiami II stopnia (zainteresowania naukowe, perspektywy pracy zawodowej, ewentualne propozycje tematu pracy magisterskiej).
  2. Znajomość podstawowych pojęć EZD (naturalny dokument elektroniczny, podpis elektroniczny)..
  3. Wyjaśnienie przedmiotu i zakresu dyplomatyki elektronicznej.
  4. Podstawy systemu kancelaryjnego współczesnej administracji polskiej.
  5. Kluczowe wiadomości na temat historii administracji w Polsce XX wieku (1918-2023).

Literatura:

Hubert Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2001.

Artur Górak, O potrzebie dyplomatyki elektronicznej dla archiwistyki, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, t. XVIII (2021), nr1: Nauki, dyscypliny i metody pomocnicze archiwistyki, s. 41-80.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. isap.sejm.gov.pl. [dostęp 2013-01-14].

 historia

  1. Prezentacja przez kandydata/tkę konspektu pracy licencjackiej i dalszych planów związanych ze studiami II stopnia (zainteresowania naukowe, ewentualne propozycje tematu pracy magisterskiej)
  2. Najważniejsze wydarzenia świata starożytnego
  3. Przełomowe wydarzenia z historii Polski w okresie od X do XVIII wieku
  4. Polska na tle najważniejszych wydarzeń w wieku XIX i XX
  5. Źródła historyczne i nauki pomocnicze historii w warsztacie badawczym historyka

Literatura:

Barański M., Historia Polski średniowiecznej, Poznań 2012.

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2008

Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2002.

Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski, Warszawa 2005.

Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012.

Ziółkowski A., Historia powszechna: starożytność, Warszawa 2009.

 historia sztuki

  1. Zaprezentowanie konspektu pracy licencjackiej oraz dalszych planów związanych ze studiami II stopnia (zainteresowania naukowe, ewentualne propozycje tematu pracy magisterskiej)
  2. Wyjaśnienie podstawowych terminów z zakresu architektury
  3. Wyjaśnienie podstawowych terminów z zakresu plastyki (rzeźba, malarstwo)
  4. Wyjaśnienie podstawowych terminów z zakresu technik artystycznych
  5. Wyjaśnienie podstawowych terminów z zakresu metodologii historii sztuki

Literatura:

Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.

Fuga A, Techniki i materiały, Warszawa 2008.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, oprac. zbior., Warszawa 2011.

Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956.

 zarządzanie dziedzictwem kulturowym

  1. Prezentacja przez kandydata/tkę konspektu pracy licencjackiej i dalszych planów związanych ze studiami II stopnia (zainteresowania naukowe, ewentualne propozycje tematu pracy magisterskiej);
  2. Co to jest zarządzanie dziedzictwem kulturowym i jakie są jego cele? Wymień wartości dziedzictwa kulturowego;
  3. Na czym polega filozofia konserwacji zapobiegawczej?;
  4. Wskaż różnice pomiędzy rekonstrukcją, retrowersją i rewitalizacją;
  5. Przedstaw rozwój teorii i praktyki konserwatorskiej w Polsce w XX wieku.

Literatura:

Kobyliński Z., Zarządzanie dziedzictwem kulturowym: wprowadzenie do problematyki, Warszawa 2020.

Gaweł Ł., Szlaki dziedzictwa kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania. Kraków 2011.

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski: jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.

Tomaszewski A., Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków 2021.

Wysocki J., Polska archeologiczna myśl konserwatorska. Przemiany na przestrzeni XX wieku, Warszawa 2021.


 WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

administracja

Zagadnienia:

  • Sylwetka kandydata
  • Ustrój Rzeczpospolitej
  • Administracja publiczna
  • Zasady postępowania administracyjnego
  • Unia Europejska

Literatura:

Konstytucja RP

https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

Administracja publiczna

https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/BASLeksykon.xsp?id=3B2030ED865DCD89C1257A780044A4CE&litera=A

Zasady ogólne postępowania administracyjnego

file:///C:/Users/renat/Downloads/UwR_2023%3b_2(80)%3b__187%E2%80%93208%3b_D_Korzeniowski_PL.pdf

Unia Europejska

https://european-union.europa.eu/index_pl

bezpieczeństwo w gospodarce cyfrowej

Zagadnienia i literatura:

  1. Źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Literatura: Konstytucja RP, art. 87-94.

  1. Gospodarka cyfrowa

Literatura: K. Śledziewska, R. Włoch, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa 2020, s. 75-91

3. Sztuczna inteligencja

Literatura: K. Śledziewska, R. Włoch, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa 2020, s.44-51

4. Zagrożenia w cyberprzestrzeni

Literatura:

Cyberbezpieczeństwo – Baza Wiedzy, Serwis Gov.pl, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpieczenstwo, m.in. hasła: „Rodzaje cyberzagrożeń – zagrożenia techniczne” i „Rodzaje cyberzagrożeń – zagrożenia nietechniczne (społeczne)”

Krajobraz bezpieczeństwa polskiego Internetu w 2023 r., CERT, https://cert.pl/publikacje/

  1. Prawa osoby, której dane dotyczą

Literatura: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), art. 12-23.


stosunki i prawo międzynarodowe

Zagadnienia:

1)         Sylwetka kandydata

2)         Ustrój Rzeczpospolitej

3)         Polityka Zagraniczna RP

4)         Organizacje międzynarodowe

5)         Unia Europejska

Literatura:

Konstytucja RP

https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

Karta Narodów Zjednoczonych

https://www.un.org/en/about-us/un-charter

strona o Unii Europejskiej

https://european-union.europa.eu/index_pl

strona MSZ

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/podstawowe-informacje


WYDZIAŁ STUDIÓW NAD RODZINĄ

nauki o rodzinie

  1. Proszę opisać aksjologiczne podstawy wychowania – wychowanie a obiektywizm i subiektywizm aksjologiczny.

Literatura: rozdział 1: Wprowadzenie w problematykę wartości, w: Anna Błasik, Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane aspekty, Kraków 2009, s. 13-76.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/aksjologiczne_aspekty_1.pdf

  1. Czym jest systemowe ujęcie rodziny?

Literatura: Waldemar Świętochowski, Rodzina w ujęciu systemowym, w: Iwona Janicka, Hanna Liberska (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2014, s. 21-45.

https://www.ibuk.pl/fiszka/161602/psychologia-rodziny.html

  1. Jakie jest znaczenie sakramentu małżeństwa w kontekście współczesnych wyzwań rodzinnych i społecznych?

Literatura: Andrzej Łuczyński, Wychowanie religijne w rodzinie w kontekście współczesnych przemian społeczno-kulturowych, w: Barbara Kiereś, Monika Gromek, Katarzyna Hryszan (red.), Rodzina – historia i współczesność, Lublin 2018, s. 63-73.

https://repozytorium.kul.pl/items/fbdd4739-e662-48fb-a111-d1be8e299dcb

  1. W jaki sposób definiowana jest w naukach społecznych rodzina i życie rodzinne? Jakie typy rodzin rozróżnia się w naukach społecznych?

Literatura: Ewa Dybowska, Współczesne formy życia rodzinnego i małżeńskiego, w: Bożena Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków 2018, s. 35-58.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pedagogika-rodziny_online.pdf


WYDZIAŁ FILOZOFII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ

filozofia
Egzamin wstępny w formie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której sprawdzana motywacja do podjęcia studiów na kierunku filozofia

ochrona środowiska
Egzamin wstępny w formie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której sprawdzana motywacja do podjęcia studiów na kierunku ochrona środowiska


WYDZIAŁ TEOLOGICZNY
specjalistyczne studia teologiczne

– sprawdzenie kompetencji z zakresu wiedzy teologicznej, w szczególności dotyczącej wybranej specjalności.

Rozmowa

1) Kandydat krótko przedstawia motywację podjęcia studiów na określonej specjalności teologicznej
2) Kandydat przedstawia dorobek wpisujący się w wybraną specjalność
3) Kandydat przedstawia znaną mu najnowszą literaturę z wybranej przez siebie specjalności teologicznej.

dziennikarstwo i komunikacja społeczna

1) Kandydat krótko przedstawia motywację do podjęcia studiów na określonym kierunku i potwierdza podstawową wiedzę na temat mediów i dziennikarstwa (zakres „Leksykon Terminów Medialnych” tom 1 i 2).

2) Kandydat przedstawia dorobek (jeśli posiada) wpisujący się w wybrany kierunek (np. praktyka w mediach, medialne koła naukowe, blogi, prowadzenie fanpage’y w mediach społecznościowych etc.).

3) Kandydat losuje dwa pytania szczegółowe z poniższej listy:

  1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
  2. Dziennikarz w dobie sztucznej inteligencji – problematyka wiarygodności dziennikarza
  3. Scharakteryzuj wybrane programy publicystyczne
  4. Fenomen telewizji jako nośnika treści propagandowych
  5. Potrzeba edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie
  6. Problem uzależnień od korzystania z mediów – zjawisko FOMO
  7. Fake news jako problem współczesnego dziennikarstwa
  8. Pozytywne i negatywne przykłady przemian współczesnego języka mediów
  9. Transformacja komunikacji internetowej w erze Web 2.0
  10. Aplikacje społecznościowe: nowy etap komunikacji
  11. Podstawowe zasady zawarte w Karcie Etycznej Mediów
  12. Jakościowe i ilościowe metody badan społecznych i marketingowych
  13. Cechy komunikacji w mediach społecznościowych
  14. Komunikacja za pomocą mediów społecznościowych vs. komunikacji w mediach tradycyjnych
  15. Etyka i retoryka w reklamie
  16. Etyka i kodeksy etyczne w public relations
  17. Etyka w pracy dziennikarza
  18. Narzędzia kreowania marki w tym marki osobistej – personal branding
  19. Charakterystyka reklamy komercyjnej, politycznej i społecznej
  20. Gazety codzienne i czasopisma we współczesnej Polsce

WYDZIAŁ NAUK HUMANISTYCZNYCH

filologia polska

Literaturoznawstwo:

  1. Komunikacja literacka (autor, podmiot, czytelnik, odbiorca, nadawca)
  2. Omówienie wybranego dzieła epoki staropolskiej
  3. Omówienie wybranego dzieła epoki oświecenia
  4. Powstanie styczniowe w literaturze i sztuce XIX wieku
  5. Realizm i naturalizm
  6. Artysta młodopolski – obrazy w literaturze i sztuce
  7. Poezja polska 1918 – 1989: wybrane przykłady

Językoznawstwo:

  1. Stylistyczne zróżnicowanie współczesnej polszczyzny
  2. Sposoby derywacji w polszczyźnie
  3. Perswazja językowa
  4. Podstawowe zjawiska rozwoju polszczyzny

filologia włoska

1.Omówienie wybranego aspektu twórczości literackiej jednego z włoskich noblistów.

2 „Trzy korony”: Dante, Petrarka, Boccaccio; recepcja ich twórczości w Europie.

3 Włoskie zapożyczenia w języku polskim.

4 Gramatyka języka włoskiego: zakres rozszerzony; poziom B2.

5 Elementy geografii literackiej Półwyspu Apenińskiego: wybrane regiony i twórcy.

kulturoznawstwo

I Problemy teorii  kultury:

– Definicje kultury

– Rozróżnienie i zakres pojęć kultura – cywilizacja

– Role i funkcje kultury

II Tradycja – pamięć – tożsamość

– kultura narodowa

– wzory kultury

– tożsamość, osobowość, ja

– III Kultura masowa i popularna

–  Kultura masowa a popularna

– Człowiek w ponowoczesności

– Globalizacja – pojęcie i struktura

IV Teatr i film

– adaptacja filmowa

– film a popkultura

– Teatr w kulturze współczesnej

V Kultura cyfrowa

– języki internetu

– komunikacja w nowych mediach

– osobowość w mediach (analogowych, cyfrowych…)

 

Studia niestacjonarne

Są to studia, na których o przyjęciu decyduje kolejność złożenia dokumentów – kandydaci po zarejestrowaniu się w systemie IRK i wniesieniu opłaty rekrutacyjnej, dostarczają w podanych przez wydziały terminach dokumenty – do wyczerpania limitu miejsc.

Są to:

  • studia niestacjonarne na wszystkich kierunkach z wyjątkiem kierunków: pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika specjalna, kierunek lekarski, psychologia
  • studia stacjonarne na kierunku specjalistyczne studia teologiczne (Specialized Theological Studies – studia w języku angielskim)
  1. Zarejestruj się na stronie www.irk.uksw.edu.pl i uzupełnij wymagane dane. 
  2. Zapisz się na wybrany kierunek/kierunki studiów. 
  3. Wnieś opłatę rekrutacyjną. 
  4. Złóż dokumenty w terminie podanym przez Wydział.

Obowiązuje do wyczerpania limitu miejsc.

Studia, na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne (tzn. na podstawie określonych kryteriów tworzona jest lista rankingowa)

W przypadku studiów na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne: kierunek lekarski, psychologia, pedagogika, pedagogika specjalna oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna obowiązuje taka sama rekrutacja jak w przypadku studiów stacjonarnych I stopnia i jednolitych magisterskich. 

Studia, na których o przyjęciu decyduje kolejność złożenia dokumentów – kandydaci po zarejestrowaniu się w systemie IRK i wniesieniu opłaty rekrutacyjnej, dostarczają w podanych przez wydziały terminach dokumenty – do wyczerpania limitu miejsc.

  1. Zarejestruj się na stronie www.irk.uksw.edu.pl i uzupełnij wymagane dane. 
  2. Zapisz się na wybrany kierunek/kierunki studiów. 
  3. Wnieś opłatę rekrutacyjną. 
  4. Złóż dokumenty w terminie podanym przez Wydział.

Obowiązuje do wyczerpania limitu miejsc. 

Studia, na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne 

W przypadku studiów na których przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne, które są na Wydziale Nauk Pedagogicznych obowiązuje taka sama rekrutacja jak w przypadku studiów stacjonarnych II stopnia. 

STUDIA NIESTACJONARNE

WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

administracja

Absolwenci studiów I stopnia: administracja, stosunki międzynarodowe oraz absolwenci kierunków studiów I stopnia, II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich: przyporządkowanych do jednej z dyscyplin  są przyjmowaniu na podstawie złożenia dokumentów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


WYDZIAŁ SPOŁECZNO-EKONOMICZNY

bezpieczeństwo wewnętrzne

W przypadku kandydatów posiadających dyplom ukończenia studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku o dyscyplinie wiodącejpodstawę przyjęcia na studia stanowi złożenie wymaganych dokumentów.

Pozostali kandydaci przystępują do egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

ekonomia menedżerska

W przypadku kandydatów posiadających dyplom ukończenia studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku o dyscyplinie wiodącejpodstawę przyjęcia na studia stanowi złożenie wymaganych dokumentów, do momentu wyczerpania limitu miejsc.

Pozostali kandydaci przystępują do egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


WYDZIAŁ NAUK HUMANISTYCZNYCH

filologia polska

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku filologia polska albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż filologia polska, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny językoznawstwo lub literaturoznawstwo, są przyjmowani na podstawie złożonych dokumentów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.

kulturoznawstwo

Kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku kulturoznawstwo albo dyplom ukończenia studiów I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku innym niż kulturoznawstwo, ale przyporządkowanym w co najmniej w 50% do dyscypliny nauki o kulturze i religii, przyjmowani są na podstawie złożonych dokumentów.

Pozostali kandydaci kwalifikowani są na podstawie egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej.


WYDZIAŁ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZNY. SZKOŁA NAUK ŚCISŁYCH

matematyka

W przypadku kandydatów posiadających dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku matematyka podstawę przyjęcia na studia stanowi złożenie, po dokonaniu rejestracji w IRK, wymaganych dokumentów w wyznaczonych terminach, do momentu wyczerpania limitu miejsc.

Kandydaci nieposiadający dyplomu ukończenia studiów I stopnia na kierunku matematyka przystępują do egzaminu wstępnego w formie rozmowy kwalifikacyjnej, mającej na celu weryfikację kompetencji wymaganych do podjęcia studiów II stopnia.


WYDZIAŁ TEOLOGICZNY
Specjalistyczne studia teologiczne – w języku angielskim

  1. Zarejestruj się na stronie www.irk.uksw.edu.pl i uzupełnij wymagane dane.
  2. Zapisz się na wybrany kierunek/kierunki studiów.
  3. Wnieś opłatę rekrutacyjną.
  4. W przypadku braku certyfikatu potwierdzającego znajomość języka angielskiego na poziomie B2, konieczne jest przystąpienie do weryfikacji znajomości języka.
  5. Złóż dokumenty w wyznaczonym terminie i miejscu.

Kierunki studiów II stopnia objęte rozmowami kwalifikacyjnymi (dla pozostałych kierunków studiów niestacjonarnych II stopnia rekrutacja na podstawie średniej ocen z toku studiów):

WYDZIAŁ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY. SZKOŁA NAUK ŚCISŁYCH:

 Matematyka

Podstawy rachunku prawdopodobieństwa: przestrzeń probabilistyczna, prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa, zdarzenia niezależne, zmienna losowa i charakterystyki jej rozkładu, podstawowe rozkłady (dwumianowy, geometryczny, Poissona, wykładniczy, normalny).Podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii mnogości: działania na zbiorach, relacja równoważności, relacja porządku, funkcje, równoliczność.

  1. Ciągi i szeregi liczbowe: definicja zbieżności, kryteria zbieżności szeregów liczbowych.
  2. Podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych wraz z badaniem przebiegu zmienności funkcji oraz poszukiwaniem ekstremów lokalnych i globalnych.
  3. Podstawy całkowania funkcji jednej i wielu zmiennych, interpretacja geometryczna i zastosowanie do obliczania pól powierzchni gładkich i objętości.
  4. Podstawy algebry liniowej: przestrzeń liniowa, baza, odwzorowanie liniowe, macierz odwzorowania liniowego, macierze i wyznaczniki, rozwiązywanie układów równań liniowych o stałych współczynnikach.
  5. Własności topologiczne podzbiorów przestrzeni euklidesowych i przestrzeni metrycznych.

WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI

administracja

Zagadnienia:

  • Sylwetka kandydata
  • Ustrój Rzeczpospolitej
  • Administracja publiczna
  • Zasady postępowania administracyjnego
  • Unia Europejska

Literatura:

Konstytucja RP

https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

Administracja publiczna

https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/BASLeksykon.xsp?id=3B2030ED865DCD89C1257A780044A4CE&litera=A

Zasady ogólne postępowania administracyjnego

file:///C:/Users/renat/Downloads/UwR_2023%3b_2(80)%3b__187%E2%80%93208%3b_D_Korzeniowski_PL.pdf

Unia Europejska

https://european-union.europa.eu/index_pl


WYDZIAŁ SPOŁECZNO EKONOMICZNY

bezpieczeństwo wewnętrzne

Egzamin odbędzie się w formie rozmowy kwalifikacyjnej. Poniżej tezy do rozmów:

Zagadnienia do rozmowy kwalifikacyjnej

  1. Państwo – pojęcie, geneza, cele i funkcje
  2. Istota bezpieczeństwa państwa
  3. Szanse i zagrożenia bezpieczeństwa RP
  4. Służby specjalne – organizacja i funkcje
  5. Instytucjonalny wymiar porządku publicznego w RP i UE
  6. Istota terroryzmu
  7. Podmioty realizujące zadania z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym w RP
  8. Funkcja systemu zarządzania kryzysowego w systemie bezpieczeństwie państwa
  9. Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej

 

ekonomia menedżerska

Egzamin odbędzie się w formie rozmowy kwalifikacyjnej. Poniżej tezy:

  1. Ekonomia i jej znaczenie dla rozwoju państwa, przedsiębiorstw, gospodarstw domowych
  2. Przedsiębiorstwo i jego źródła finansowania
  3. Konsument we współczesnym świecie
  4. Bezrobocie – pojęcie, przyczyny, rodzaje, sposoby zwalczania
  5. Inflacja – pojęcie, rodzaje, przyczyny, skutki, mierniki, sposoby zapobiegania
  6. Stopa procentowa (pojęcie i rola)
  7. Rola pieniądza i instytucji finansowych w gospodarce
  8. Rynki finansowe – istota, segmenty, instrumenty finansowe
  9. Równowaga rynkowa w ujęciu mikro i makroekonomicznym

 


WYDZIAŁ STUDIÓW NAD RODZINĄ

nauki o rodzinie

  1. Proszę opisać aksjologiczne podstawy wychowania – wychowanie a obiektywizm i subiektywizm aksjologiczny.

Literatura: rozdział 1: Wprowadzenie w problematykę wartości, w: Anna Błasik, Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane aspekty, Kraków 2009, s. 13-76.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/aksjologiczne_aspekty_1.pdf

  1. Czym jest systemowe ujęcie rodziny?

Literatura: Waldemar Świętochowski, Rodzina w ujęciu systemowym, w: Iwona Janicka, Hanna Liberska (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2014, s. 21-45.

https://www.ibuk.pl/fiszka/161602/psychologia-rodziny.html

  1. Jakie jest znaczenie sakramentu małżeństwa w kontekście współczesnych wyzwań rodzinnych i społecznych?

Literatura: Andrzej Łuczyński, Wychowanie religijne w rodzinie w kontekście współczesnych przemian społeczno-kulturowych, w: Barbara Kiereś, Monika Gromek, Katarzyna Hryszan (red.), Rodzina – historia i współczesność, Lublin 2018, s. 63-73.

https://repozytorium.kul.pl/items/fbdd4739-e662-48fb-a111-d1be8e299dcb

  1. W jaki sposób definiowana jest w naukach społecznych rodzina i życie rodzinne? Jakie typy rodzin rozróżnia się w naukach społecznych?

Literatura: Ewa Dybowska, Współczesne formy życia rodzinnego i małżeńskiego, w: Bożena Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków 2018, s. 35-58.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pedagogika-rodziny_online.pdf


WYDZIAŁ NAUK HUMANISTYCZNYCH

filologia polska

Literaturoznawstwo:

  1. Komunikacja literacka (autor, podmiot, czytelnik, odbiorca, nadawca)
  2. Omówienie wybranego dzieła epoki staropolskiej
  3. Omówienie wybranego dzieła epoki oświecenia
  4. Powstanie styczniowe w literaturze i sztuce XIX wieku
  5. Realizm i naturalizm
  6. Artysta młodopolski – obrazy w literaturze i sztuce
  7. Poezja polska 1918 – 1989: wybrane przykłady

Językoznawstwo:

  1. Stylistyczne zróżnicowanie współczesnej polszczyzny
  2. Sposoby derywacji w polszczyźnie
  3. Perswazja językowa
  4. Podstawowe zjawiska rozwoju polszczyzny

kulturoznawstwo

I Problemy teorii  kultury:

– Definicje kultury

– Rozróżnienie i zakres pojęć kultura – cywilizacja

– Role i funkcje kultury

II Tradycja – pamięć – tożsamość

– kultura narodowa

– wzory kultury

– tożsamość, osobowość, ja

– III Kultura masowa i popularna

–  Kultura masowa a popularna

– Człowiek w ponowoczesności

– Globalizacja – pojęcie i struktura

IV Teatr i film

– adaptacja fimowa

– film a popkultura

– Teatr w kulturze współczesnej

V Kultura cyfrowa

– języki internetu

– komunikacja w nowych mediach

– osobowość w mediach (analogowych, cyfrowych…)