Polska Rama Kwalifikacji to układ odniesienia dla kwalifikacji nadawanych w Polsce. Tworzy ją osiem poziomów opisanych za pomocą ogólnych charakterystyk zakresu i stopnia wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych od osób posiadających kwalifikacje danego poziomu.
Szkolnictwo wyższe zostało określone przez poziomy od 6 do 8. Do tych poziomów przypisano kwalifikacje pełne, m.in. dyplomy potwierdzające uzyskanie tytułu zawodowego: licencjata, inżyniera, magistra, magistra inżyniera, a także dyplomy potwierdzające uzyskanie stopnia naukowego doktora w określonej dziedzinie.
Poszczególne poziomy odzwierciedlają stopień zaawansowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych osiągniętych na określonym poziomie wykształcenia wyższego. Różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami dotyczą:
- wiedzy – zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych właściwych dla danej dyscypliny naukowej; prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działań zawodowych typowych dla kwalifikacji odpowiadającej określonemu programowi kształcenia;
- umiejętności – sprawności w wykorzystywaniu posiadanej wiedzy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz innowacyjnego wykonywania zadań. Komunikowania się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców i przekazywania wiedzy; przedstawiania, oceniania oraz dyskutowania różnych stanowisk i opinii. Planowania samokształcenia przez całe życie oraz ukierunkowywania innych w tym zakresie;
- kompetencji społecznych – gotowości do pogłębionej analizy i krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz dorobku uprawianej dyscypliny naukowej. Przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. Podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych.
Zestawienie kategorii opisowych i aspektów uwzględnionych w charakterystykach typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego przedstawia tabela.
Kategorie opisowe | Aspekty o podstawowym znaczeniu | |
---|---|---|
Wiedza | Zakres | – Kompletność perspektywy poznawczej |
Głębia rozumienia | – Zależności | |
Umiejętności | Rozwiązywanie problemów i stosowanie wiedzy w praktyce | – Złożoność problemu |
– Samodzielność w działaniu | ||
– Innowacyjność podejścia | ||
– Warunki działania | ||
Uczenie się | – Samodzielność | |
– Metody | ||
Komunikowanie się | – Zakres wypowiedzi | |
– Złożoność wypowiedzi | ||
Kompetencje społeczne | Tożsamość | – Uczestniczenie |
– Poczucie odpowiedzialności | ||
– Postępowanie | ||
Współpraca | – Praca zespołowa | |
– Warunki działania | ||
– Przywództwo | ||
Odpowiedzialność | – Konsekwencje działań własnych | |
– Konsekwencje działań zespołu | ||
– Ocena |
Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia działa na UKSW na mocy Zarządzenia nr 54/2022 Rektora UKSW z dnia 29 czerwca 2022 r. Dotyczy w szczególności:
- weryfikacji zakładanych efektów uczenia się w trakcie całego procesu kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów wraz z oceną ich realizacji,
- wniosków z oceny zajęć dydaktycznych dokonywanej przez studentów,
- wniosków z analizy wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów UKSW,
- systemu zapobiegania i wykrywania plagiatów.
Dokument wprowadza podejście procesowe do zarządzania jakością w dziedzinie dydaktyki i wyznacza cele jakościowe, uznając ciągłe doskonalenie czynników oddziałujących na realizację tych celów. System zawiera mapę procesów i zestaw procedur.
Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia
Organem doradczym Rektora w sprawie oceny i zapewniania jakości kształcenia jest Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia.
» ks. dr hab. Dominik Zamiatała, prof. ucz. (WNHS) – przewodniczący » dr Włodzimierz Strus (WFCh) » ks. dr Jarosław Sobkowiak (WT) » ks. dr Rafał Kamiński (WPK) » dr hab. Andrzej Rudowski (WSE) » dr hab. Natalia Kohtamaki (WPiA) » dr hab. Piotr Weiser, prof. ucz. (WNH) » prof. dr hab. inż. Franciszek Seredeński (WMP SNŚ) » dr Izabela Gątarek (WNP) » dr Monika Kisiel (WBNS) » dr hab. Agnieszka Regulska, prof. ucz. (WSR) » dr Aleksandra Stangret (WMCM) » mgr Monika Nowosielska (SJO) » mgr Artur Konior (SWF) » mgr Agnieszka Wasilewska (DID) » mgr Justyna Lisiewska (CSI) » mgr Mariola Pirek (SaD) » Julia Brendel (SaS)
Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
Pozytywną ocenę programową posiadają 24 kierunki studiów prowadzonych na naszej Uczelni. Szczegółowy opis ocen znajduje się na stronie Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Trzy wydziały – Wydział Nauk Historycznych, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej oraz Wydział Prawa i Administracji – posiadają pozytywną ocenę instytucjonalną.